De omroep NTR moet een boete betalen, omdat het Sinterklaasjournaal in 2013 zijn eigen inpakpapier te veel heeft aangeprezen. De bekeuring bedraagt 150.000 euro. Dat heeft het Commissariaat voor de Media zaterdag bevestigd na een bericht in het AD.
Volgens het commissariaat was het inpakpapier voortdurend in de uitzending te zien. Ook op de website werd het papier aangeprezen. “Het gaat om een commercieel product dat in de winkel te verkrijgen was. Het doet niet ter zake hoeveel ze eraan verdiend hebben. Daar komt nog eens bij dat het was gericht op kinderen jonger dan twaalf jaar”, aldus een woordvoerder.
De NTR kan nog bij het commissariaat bezwaar aantekenen tegen de boete. Als dat niets uithaalt, kan de omroep naar de rechter stappen. Omroepbaas Paul Römer zegt in het AD dat hij zich niet neerlegt bij de straf. “Al was de boete maar een tientje, dan nog zou ik die uit principe aanvechten.”
Volgens Römer was het inpakpapier niet te koop, maar lag het achter de balie, zodat winkelmedewerkers het zouden kunnen gebruiken. De NTR kreeg volgens hem bijna duizend euro van de makers van het inpakpapier voor het gebruik van het beeldmerk van het Sinterklaasjournaal. Verder zou de omroep er niet aan verdiend hebben.
De TROS kreeg in 2011 boetes van in totaal 120.000 euro voor het kindertelevisieprogramma Het Sprookjesboomfeest. Dat was volgens het commissariaat verboden reclame voor de Efteling. Uiteindelijk werd de boete verlaagd naar 69.000 euro. Dezelfde omroep moest 100.000 euro betalen voor de Bibaboerderij. De avonturen van boer Bart, boerin Bibi, de Vivavogelverschrikker, de Didadiertjes, de Gigagroentes en de Fifafruitjes werden gezien als sluikreclame voor C1000.
ANP