Buitenland

Copiloot Andreas Lubitz liet Germanwings bewust dalen

26-03-2015 12:50

De gezagvoerder van de Airbus van Germanwings werd buitengesloten door copiloot Andreas Lubitz. Dat heeft het Franse Openbaar Ministerie donderdag bekendgemaakt. Op de cockpit voice recorder is te horen dat de vlieger tot het laatst toe ademhaalde en dus niet voorafgaand aan de crash overleed. De copiloot zette handmatig en moedwillig de daling in nadat de gezagvoerder de cockpit had verlaten. Hij liet hem ook niet meer binnen, en reageerde niet op oproepen van de luchtverkeersleiding.

‘Zelfmoord nadrukkelijk niet uitgesloten’

“Men moet ervan uitgaan dat de copiloot de vernietiging van het vliegtuig moedwillig is aangegaan, aldus de Franse autoriteiten tijdens een persconferentie. Te horen is hoe de gezagvoerder de controle uit handen gaf en de cockpit verliet vermoedelijke voor een sanitaire stop. Het geluid van een draaiende stoel en de cockpitdeur is waargenomen door de CVR. Later is ook te horen hoe de gezagvoerder weer probeerde binnen te komen.

Smeekbedes

Copiloot Andreas L. reageerde niet op de smeekbedes van de andere vlieger. Ook was er geen waarneembare reactie op oproepen van de luchtverkeersleiding. Justitie heeft in Duitsland gevraagd naar de geestelijke toestand van de piloot en andere achtergronden van de vlieger. Het Openbaar Ministerie in Marseille sluit nadrukkelijk zelfmoord door de copiloot niet uit.

Update 16.25 Verklaring KLM
Piloten van de KLM mogen alleen in de cockpit achterblijven, net zoals bij de rampvlucht van Germanwings gebeurde. De achterblijvende piloot of copiloot kan mensen die voor de deur staan, de toegang weigeren. Dat kan ook als het om een bemanningslid gaat dat de juiste code kent. Die kan de piloot die alleen in de cockpit is, gewoon ‘overrulen’. Op die manier kan voorkomen worden dat bijvoorbeeld een terrorist een bemanningslid kan dwingen de cockpit te openen.

Volgens een zegsvrouw volgt de luchtvaartmaatschappij daarmee internationale regels die zijn opgelegd na de aanslagen van 11 september 2001. Bij Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen geldt de aanvullende regel dat er niemand alleen in de cockpit mag achterblijven en een ander bemanningslid even in de cockpit plaatsneemt als piloot of copiloot bijvoorbeeld naar de wc moeten. Die regel geldt in Nederland niet. (ANP)

Update 14.50 Verklaring Lufthansa
Lufthansa-topman Carsten Spohr heeft op een persconferentie gezegd dat het aannamebeleid van Lufthansa en Germanwings voldoet aan alle eisen en dat er geen reden is het beleid te veranderen. Lufthansa heeft geen enkele aanwijzing dat Lubitz suïcidaal was en zegt dat het incident niet voorkomen had kunnen worden.

Update 13.17 Foto Andreas Lubitz
Paris Match heeft een foto van copiloot Andreas Lubitz. Klik hier.

Update 13.08 ‘Passagiers wisten pas op laatste moment dat ze zouden crashen’
Volgens Le Monde hebben de passagiers van het gecrashte vliegtuig van Germanwings kort voor hun crash pas geweten dat ze zouden gaan verongelukken. Dat wordt gebaseerd op basis van geschreeuw dat is te horen op geluidsopnamen.

Dit bericht wordt aangevuld

ANP/TPO

Lees ook:
‘Zelfmoordactie piloot niet uit te sluiten’
Instructie-video over bereikbaarheid cockpit A320 in noodsituaties