De voetbalfans onder ons zal het de laatste weken vast niet ontgaan zijn, maar FC Twente staat op springen. Nogal logisch, want de kranten stonden er vol mee en meerdere praatprogramma’s werden volgeluld met het feit dat de bubbel van Joop Munsterman lijkt te gaan ploffen.
Eens een sympathieke provincieclub, nu met de borst vooruit in een te grote broek. Er werd over het Ajax van het oosten gesproken, waarna de nodige arrogantie snel volgde. Mede daarom werd het nieuws rondom FC Twente met enig leedvermaak aanschouwd door voetbalminnend Nederland. Dat het niet alleen in de voetballerij fout kan gaan, zal geen nieuws zijn. Maar wel dat een van de grootse entertainment organisaties ook op springen staat.
SFX is het muzikale equivalent van FC Twente. Waar Twente het resultaat is van een fusie tussen Sportclub Enschede en de Enschedese Boys is SFX het moederbedrijf van (onder andere) Awakenings, ID&T, Paylogic en de Air. Daar stoppen de overeenkomsten echter niet, want de Munsterman van SFX is Robert Sillerman die sinds 2012 evenement organisaties opkoopt alsof het niets is.
Net als zijn evenbeeld bij FC Twente is Sillerman een slimme zakenman die in de jaren 90 zijn fortuin vergaarde. Zo kocht hij wereldwijd meerdere concert organisatoren op om die te bundelen tot Live Nation, om dat vervolgens voor veel geld aan Clear Channel te verkopen. En zoals het hoort bij goede ondernemers ging hij gewoon verder waar hij gebleven was, in de bedrijfstak die hij kende met SFX als resultaat. Het leek veelbelovend, want in een klap was SFX eigenaar van bijna alle succesvolle EDM concepten die in een markt thuishoren waar het plafond nog niet bereikt is.
Deze ‘sky is the limit’-houding werd helemaal aangetoond met een snelle beursgang van SFX, tot tevredenheid van de partijen (en hun aandeelhouders) die een concept aan SFX hadden verkocht. Zo zijn de meeste organisatoren voor een groot deel uitbetaald in aandelen, wat op zich een slimme move is die ook vaker voorkomt bij dit soort deals. Tenslotte ontvang je naast wat handgeld een belang in het bedrijf, dat alleen maar in waarde kan stijgen. De introductie koers van 13 dollar was trouwens ook niet mis, en er hing het vertrouwen dat dit eigenlijk een te lage vraagprijs was. Het aandeel zou immers steeds meer waard worden.
Nu we een aantal jaar verder zijn, blijkt de waarheid iets anders te zijn dan de meesten gehoopt hadden. Tegenwoordig ben je voor één aandeel $4,32 kwijt, en heeft SFX een paar flinke deuken opgelopen. Zo moest er in 2014 75 miljoen dollar in het bedrijf worden gepompt om een faillissement te voorkomen, blijven de resultaten flink achter bij de verwachtingen en werd er getwijfeld aan de intenties van Sillerman.
Hij lijkt de truc waarmee hij in de jaren 90 miljardair werd opnieuw te gaan flikken. Zo gaat het gerucht dat hij namelijk een groot deel van de aandelen terug gaat kopen, om zo het bedrijf alleen te kunnen gaan leiden. Een slimme move aangezien de aandelen eerst 13 dollar waard waren toen ze in de handen van de verkopende partijen kwamen, en nu nog maar net boven de 4 dollar uitkomen. Sillerman koopt goedkoop in, met verlies voor zijn huidige aandeelhouders. Zou Sillerman expres een te grote broek aangetrokken hebben om daardoor voor relatief weinig geld helemaal alleen aan de macht te komen?
Het plafond lijkt te zijn bereikt. Want enkele Sensation-feesten in Australië en Zuid-Amerika leverden niet het verwachte resultaat op en keren niet meer terug op beide continenten, muziekportaal Beatport blijft investeren maar levert op dit moment weinig op en gages worden door Amerikaanse clubs dusdanig hoog opgedreven dat zelfs SFX schrikt van wat sommige dj’s durven te vragen.
Bovendien lijken overheden nu eindelijk te realiseren wat drugs doen met een mens na twee doden op het Electric Zoo festival dat voortijdig afgebroken werd. Een zero tolerance-beleid wil ik het niet noemen, maar kijk er niet van op als meerdere festivals eerder moeten stoppen. Met alle financiële gevolgen van dien.
Toch gloort er nog een beetje licht aan de horizon. De investering in Beatport lijkt het op de lange termijn waard te gaan zijn en Sensation blijft ondanks de missers in Australië en Zuid-Amerika een enorme kaskraker, maar het blijft spannend wat er de komende tijd met het Twente van de EDM gaat gebeuren.