Interview

Tom Coronel: ‘Top Gear kan moeiteloos verder zonder Clarkson’

27-03-2015 13:31

Het verbaast autocoureur Tom Coronel niet enorm dat Jeremy Clarkson werd ontslagen door de BBC. Hij vindt hem een geweldige entertainer, maar achter de schermen bij de roadhow van Top Gear maakte Coronel kennis met het dominante karakter van Clarkson. Coronel was trouwens op een haar na The Stig.

Is Jeremy Clarkson een held van jou?
“Zeker, ik heb zelf veel autoprogramma’s gemaakt – nu nog steeds RTL Autowereld – en iedereen is jaloers hoe zij met een knipoog over auto’s praten. Ik ben trouwens wel eens bijna The Stig geweest. Een van de toenmalige Stigs, Ben Collins, is een goede vriend van mij en zijn vrouw kreeg in die periode een dochter. Ik zou op het circuit van Ascari racen in Spanje en heb een contract moeten tekenen van iets van 52 kantjes. Op een zondagochtend  werd ik opgebeld door Collins die vertelde dat zijn vrouw al was bevallen en dat hij zelf kon racen. Hij zei er wel bij: áls jij het wil doen dan is het ook prima. Maar ja, het was zijn baan dus ik zei dat hij lekker zelf moest gaan.”

Weet jij ook wie nu The Stig is?
“Natuurlijk, dat weten alle racers, maar dat moet wel een beetje geheim blijven. Het zijn ook meerdere racers trouwens. Voordat Collins bekendmaakte dat hij het was, waren het Peter Dumbreck, Warren Hughes, Derek Turner en Ben Collins zelf. Ik heb trouwens al een jaar of tien zo’n Stig-pak thuis, daar heb ik nog wel een test meegedaan met een Volkswagen. Verder heb ik het er nog nooit over gehad, dat stond ook in het contract. De jongen die in de Top Gear Roadshow de loopings doet is ook wel eens The Stig trouwens. Terry Grant heet hij. Aardige gozer.”

Je bent ook wel eens meegegaan met zo’n roadshow van Top Gear?
“Dat was in Dublin en dan kom je er achter wat voor karakter Clarkson is. It’s his way or the highway, een hele dominante man. Ik heb even bij hem gezeten en moest echt een paar keer slikken. Hij heeft zo zijn mening en als iemand hem tegensprak, zei hij: ‘heb je me niet verstaan ofzo?’ Dan weet je dat hij behoorlijk dominant is. Terwijl ik vond dat de regisseur, Ben Klein, veel bepalender is voor het concept van het programma. Ik denk ook dat ze moeiteloos verder kunnen zonder Clarkson. James Bond is immers ook een paar keer vervangen.”

Is het programma een voorbeeld voor jou?
“Natuurlijk is het geweldig, maar in Nederland kan je dat nooit maken. Omdat de BBC flink investeert in de show en het allemaal terugverdient door het concept over de hele wereld te verkopen, kunnen ze zich alles veroorloven. Voor dat ene item met The Stig stonden destijds drie draaidagen en er waren meer dan twintig mensen bij betrokken, volgens het draaiboek. Bovendien branden ze merken keihard af. Hij kan Volvo, net zoals Youp met Buckler deed, in een klap wegvagen. In Nederland heb je die merken weer nodig als adverteerder dus het kan gewoon niet.”

Jij zou op zich in aanmerking komen voor zo’n Clarkson-rol, want je bent niet de meest verlegen persoon op aarde.
“Ik heb een redelijk mening paraat. Liegen over auto’s zal ik nooit, maar je moet wel een beetje opletten. Tien jaar geleden moest ik eens vertellen dat een Kia een geweldig dashboard heeft, terwijl dat toen echt veel minder was dan nu. Ik ben best een commerciële jongen, maar dat heb ik toen geweigerd, aangezien ik wel een beetje geloofwaardig moet blijven bij mijn vrienden in de kroeg.”

Iets anders, wat vind je van Max Verstappen?
“Max is echt geweldig en heel belangrijk voor de autosport in Nederland. Je weet gewoon zeker dat hij de komende vijf tot tien jaar Formule 1 rijdt. Hij kan dit weekend in Maleisië ook zomaar zesde worden en binnen vijf jaar zal hij wereldkampioen worden.”

We hadden natuurlijk wel Nederlanders in de Formule 1 met Giedo van der Garde, Robert Doornbos en Christijan Albers.
“Maar ja, die waren in de Formule 1 gekomen door geld mee te nemen. We hebben nu gewoon een ruwe diamant in plaats van een edelsteen. Ik bedoel het niet negatief hoor, maar deze jongen heeft gewoon het talent. Bij Max is dat heel anders.”

Waarom is Max zo goed?
“Omdat hij al zijn hele leven niets anders doet. Gaandeweg zijn de auto’s wat groter geworden en er is wat meer aandacht gekomen, maar de basis is voor hem hetzelfde. Zijn hele leven reist hij over de hele wereld van circuit naar circuit. Hij ging niet naar school, maar deed zijn studie onderweg. Die wereld waarin hij nu rondloopt is niet nieuw voor hem, daarom doet dat hele circus hem ook helemaal niks. Hij kent al die journalisten al vijftien jaar.  Eerst moest hij naar een achterafcircuit naar Spanje en nu gaat hij naar Australië met een glimlach. Hij heeft gewoon geen zwakke punten, geef hem even de tijd en het komt goed.”

Goed voor de autosport dus?
“Je hebt zo’n paradepaardje nodig; vaders gaan weer lekker karten bij ons op de baan en er stappen weer sponsors in. Jos was die grote naam in mijn tijd; ik ben met hem opgegroeid, maar hij was veel beter dan ik. Ik ben een eind gekomen met doorzetten, maar Jos had het talent. Alleen ging het bij Jos een beetje te hard en moest hij van de ene op de andere dag presteren. Max heeft de tijd.”

Over jezelf: jij rijdt in de WTCC, maar je eerste race was geen succes.
“Ik verremde me gewoon. In deze auto zal ik geen race winnen, maar ik kan wel wat mooie ereplaatsen rijden. Ach, ik geniet er wel van, rijd over de hele wereld. Dat zeg ik ook altijd tegen de jonkies: jullie racen helemaal niet meer, terwijl Jan Lammers en ik nog gewoon in een auto stappen. En als de sponsoring rondkomt voor Dakar ga ik weer meedoen. Ik ben nu eenmaal een liefhebber. Als ik kan racen laat ik alles om me heen vallen en dat begrijpen de mensen om me heen goed.”