Fast & Furious 7 is belachelijker dan ooit. Maar dan wel geniáál belachelijk. TPO spreekt de topcast in LA. “Onze hommage aan Paul Walker geeft iedereen kracht.”
Als we één ding leren van de zevende editie van de Fast & Furious-franchise is het, dat auto’s kunnen vliegen. Heus. In een vrije val uit een transportvliegtuig bij een over-the-top-bevrijdingsactie in Azerbeidzjan bijvoorbeeld, of subsonisch rechtuit door successievelijke glazen wolkenkrabbers in Abu Dhabi. “Voor het volgende deel moeten we dan ook zeker de Kerstman vragen”, zo grapt Dwayne Johnson tegenover ThePostOnline in Los Angeles. Dwayne geeft meteen toe dat hij zijn larger-than-life FBI-personage met een bepaalde ironie speelt. Lachend: ‘Alleen zo krijg ik die vette one-liners uit mijn mond. Het is een delicate balans: aan de ene kant ben ik die stoere klerenkast en aan de andere kant, geef ik het publiek een knipoog, zo van: eigenlijk heb ik hier op de set een hilarische tijd. Tsja, dat is mijn methode om in te haken op die unieke dynamiek van Fast & Furious.” De opnames van deel 7 werden eind 2013 echter plots overschaduwd door het fatale auto-ongeluk van Paul Walker, hoofdrolspeler van het eerste uur.
Male lead Vin Diesel vertrouwt ThePostOnline nu toe, dat hij op die tragische dag ‘een broer verloor’. Dan cynischer: “In Hollywood had elke andere studio zijn dood op één of andere manier uitgebuit, Universal toonde klasse door dat niet te doen. Wij nemen in de film afscheid van hem met een traan en een lach. Die laatste monoloog in de film over Paul, heb ik eigenlijk geïmproviseerd. En na die take, keek ik rond, en ik zag dat de hele crew ontroerd was. Toen wist ik dat we met deze finale een snaar zouden raken. Want je verwacht dat je bij die finale beelden, die hommage aan Paul, moet huilen, maar wat er gebeurt is, dat het je zeker emotioneert, ja, maar dat het je óók weer kracht en een positief gevoel geeft.” Jordana Brewster, als vriendin van Walker’s personage tevens castlid sinds de eersteling, vertelt in LA dat ze nog steeds niet kan geloven dat haar collega en maatje dood is. “Je hoort altijd van die blabla: die en die acteur is zo getalenteerd. En zo aardig. En zo bescheiden. Nou, Paul was het dus echt.”
Via reeds opgenomen materiaal, computer-animaties en zijn broers als stand-in blijft Paul nu op het celluloid prominent en overtuigend aanwezig in deze editie, waarvan het verhaaltje overigens in één woord samen valt te vatten (wraak) en waar volgens vertrouwd Fast & Furious-DNA vanouds de bolides brullen, de dames in nano-strings dansen en de spieren rollen. Ondanks al dat machismo, bestaat de helft van de kijkerspubliek toch uit vrouwen, zo verklapt Vin Diesel aan ThePostOnline in LA. “Wij hebben met Jordana, Michelle (Rodriquez, red.) en nu ook Nathalie Emmanuel uit Game of Thrones sterke en capabele dames in de film, zonder dat ze hun aantrekkingskracht verliezen. Maar ze kunnen dus wel knokken, gooien met handgraten en in auto’s scheuren als Michael Schumacher. Dat verklaart misschien waarom we dus veel vrouwelijk publiek hebben.” Jordana haakt in: “Auto’s kunnen voor vrouwen ook opwindend zijn, hóór. Het kan ons sexappeal versterken. Als vagina-extenders, haha. Al ben ik daarmee bij de verkeerspolitie nog nooit onder een snelheidsbekeuring uitgekomen.”
Nieuwkomer – als de schurk – in Fast & Furious is Jason Statham, die acuut een chique Aston Martin DB9 crasht. “Ah, joh”, grijnst de Brit. “Die kosten toch niets… Eigenlijk wilde ik mijn entree maken in een McLaren P1, waar er niet zeer veel van zijn. Ennuh, heel gek, niemand wilde hem aan mij uitlenen om in de prak te rijden.” Statham’s beginscène is even grotesk als overrompelend (Jason sloopt een ziekenhuis en vijf SWAT-teams) en hij is de totale film permanent in gevecht, onder andere met Dwayne Johnson. “Vin is al geen kleine jongen, maar Dwayne, da’s dus echt een monster! Ik ben een dwerg vergeleken bij hem, maar we hebben bij onze gevechten nauwelijks stand-in’s gebruikt. Man, we vonden het zelf veel te leuk, maar ik moest hem wel steeds op z’n sweet spot raken, anders stuitte mijn vuist zo van z’n kolossale schedel, auw…”
Met z’n dreunende (rap)soundtrack, aanstekelijke ritme, opgepompte dialogen en zulke ongeloofwaardige stunts dat het meteen weer leuk wordt, heeft Fast & Furious succesvol zijn eigen – bijna artistieke – taal gevonden. Maar dat de reeks internationaal succesvol is, heeft vooral te maken met diversiteit, meent Vin Diesel. “Hollywood is een wereldmerk, maar vreemd genoeg is het qua ras voornamelijk éénkennig geweest, blank was de kleur. Bij ons niet. Fast & Furious is op organische wijze multi-cultureel geworden. Of het nu Michelle is, Ludacris, of in de vorige films, Sung Kang, iedereen kan zich wel identificeren met één van de castleden, waardoor we nu een groot mondiaal publiek aanspreken.” Dwayne Johnson knikt: “Het is een interessante gel, onze cast. Er is ontzettend veel testosteron op de set, veel ego’s ook, want iedereen is natuurlijk zijn eigen ster, maar tegelijkertijd is er enorm respect voor elkaar, iedereen doneert zijn talent en we trekken op als één familie. Kennelijk werkt dat.”
Fast & Furious 7 draait nu in de bioscoop.