Weten & Tech

Mans En Garde: Defenture Vector

05-04-2015 19:00

Vectorfront
 

Afgelopen week kreeg het Korps Commandotroepen twee nagelnieuwe Defenture Vector 4x4s om mee te gaan testen. De slagvastheid van de Vector werd direct uitgeprobeerd door er een fles doopdrank op stuk te slaan. De fles sneuvelde. De Vector gaf geen krimp. De twee testexemplaren zijn de voorgangers uit een serie van 50 stuks die bij het KCT als Air Transportable Tactical Vehicles een deel van ‘MB’ vloot -Mercedes-Benz G series- gaan vervangen.

De MB

De MB G290 en G280 series zijn wat ‘op’. Niet alleen omdat ze veel actie hebben gezien, maar ook omdat er in de loop der jaren meer op-, aan- en ingehangen werd dan het oorspronkelijke MB G-290 (95 pk diesel) ontwerp toeliet. Wat eveneens opgaat voor de opgewaardeerde KCT versie uit de G-280 CDI serie (185 pk). Daar zit zo’n 700 kilo pantsering in verwerkt, wat het praktische laadvermogen beperkt tot 680 kilo op een totaalgewicht van 4800 kilo.

Vector prototypen (foto’s: Defenture)
1Vectordefenture

1Vector2

 

De Vector

Vector staat voor: Versatile Expeditionary Commando Tactical Off Road. Een voertuig dat sneller en beweeglijker wordt dan de MB, en ook meer lading kan vervoeren. De Vector weegt beladen zo’n 4500 kilo, waarvan tot 2200 kilo nuttige lading kan zijn. Een zescilinder Steyr dieselmotor van 220 pk gekoppeld aan een automatische zestraps versnellingsbak geeft de Vector in high gear een top van 170 km/u op net asfalt, tegen een theoretische top van 160 km/u voor de G-280 CDI. Een modernere 4×4 aandrijving samen met limited slip– en sperdifferentieels plus een vierwielige besturing moeten de Vector terreinvaardiger maken dan de MB.

In tegenstelling tot het MB G-ontwerp zijn de dragende delen in het Vector-ontwerp al op de tekentafel berekend om het voertuig deels van een ‘modulair ballistisch pakket’ te voorzien dat bescherming biedt tegen standaard 7.62 mm munitie (Niveau 1 STANAG 4569). Terugschieten kan met dezelfde boordwapens als in de MB series. De dak-ringaffuit voor een .50 machinegeweer of 40 mm granaatlanceerder is daarbij van een snel inklapbaar ontwerp, in plaats van semi-vast zoals op de MB.

Meer Vector snufjes en specs bij dutchdefensepress.com en magazines.defensie.nl.

Vector prototype-chassis (foto: Defenture)
Vectorchassis

Defenture

Het Nederlandse bedrijf Defenture, gelieerd aan de VDL Groep, heeft veel kennis in huis op het gebied van off-road autotechniek. De VDL Groep is breed en groot in metaal. Inclusief rijdend metaal. Defenture ontwikkelde de Vector puttend uit dit scala van kennis en ervaring, aangevuld met dat van het KCT, de Dienst Materieel Organisatie (DMO) van Defensie en de Nederlandse defensie-industrie. Wanneer het KCT of de DMO zich precies met het ontwerp gingen bemoeien is daarbij niet helemaal duidelijk.

Hoewel hier en daar gemeld wordt dat Defenture en de VDL Groep onderdeel vormen van General Dynamics European Land Systems, is deze informatie niet terug te vinden bij de VDL Groep of General Dynamics Europe. Wel is Vector-motorleverancier Steyr onderdeel van General Dynamics Europe. Dat zelf eveneens in de 4x4s zit, zij het zwaardere typen dan de Vector. Volgens sommige berichten moet de Vector op de productpagina‘s van dit Amerikaanse concern gaan schitteren, maar daar is het voertuig (nog) niet te vinden. Om het een beetje* op z’n KCTs te zeggen, nu niet, of nooit niet?

 

* De KCT lijfspreuk is ‘Nunc Aut Nunquam’ – Nu of Nooit
 

 

(Titelfoto: screenshot van de Vector doop – youtube video)