Binnenland

Toeristen bekritiseren Nederland (volkomen terecht)

27-04-2015 06:39

Buitenlandse toeristen in Nederland hebben felle kritiek op allerlei zaken in ons land. Zo klagen ze over het het openbaar vervoer, de hoge prijzen, slechte informatie en botte Nederlanders. Dit schrijft De Telegraaf op basis van onderzoek van het Nederlands Bureau voor Toerisme.

Volgens drie van de vijf ondervraagden zijn verbeteringen hard nodig.

85 procent waardeert daarentegen het uitje in Nederland als (zeer) positief. “Ze willen meer en betere informatie in het Engels en bij voorkeur ook in de eigen taal, zoals Chinees, Spaans en Japans.”

In de ogen van veel toeristen zijn Nederlandse hotels en restaurants ook te duur. “Ze zitten bijvoorbeeld te wachten op kortingsbonnen. De keuken mag ook wel gevarieerder.”

Over het openbaar vervoer zijn ze al helemaal niet te spreken. “Dat komt door de gebruiksonvriendelijke ov-chipkaart en betaalwijze.”

De Hollandse gastvrijheid krijgt in de studie een gele kaart. “Personeel in bijvoorbeeld de horeca en attracties kan best een tandje bijzetten om wat vriendelijker en behulpzamer te zijn. Dat is tenslotte ons visitekaartje.”

Wat opvalt is dat een groot aantal bezoekers vooraf gewaarschuwd wil worden voor de hectische situatie met de fietsende massa in Amsterdam. “Ze schrikken zich rot van die chaos. Sommigen noemen het thuis al een bicycle-terror.”

Nederland ontving vorig jaar 14 miljoen buitenlandse toeristen. Dat is 40 procent groei ten opzichte van 2000.