Thijs Meeuwsen (27) en Joep ten Hove haalden vorige week een aardige pr-stunt uit toen 50 lokale kranten hun persbericht zomaar overnamen. De mannen stuurden het ‘nieuws’ over de website www.tv-idee.nl (ze zouden jonge filmmakers een podium geven, BH) naar de lokale media met de aanpassing dat ze toevallig afkomstig zijn uit de lokale Kerkstraat. Want die straat zit immers in elk dorp.
Ze haalden de grap uit voor hun online tv-programma Bucket Boys, het YouTube kanaal waarin ze de ‘bucket lijsten’ afwerken van mensen. In deze versie van het programma stond hun eigen ambitie centraal en dat komt vooral neer op ‘beroemd worden’. Hiervoor bedachten ze een actie om lokale kranten een zogenaamd lokaal verhaal voor te schotelen dat gretig werd overgenomen.
Helemaal gelukt, veel lokale kranten namen het nieuwtje over en in grote verhalen in Het Parool, RTL Nieuws en het Belgische De Morgen.be vertelden de mannen over hun media prank. Meeuwsen: “We hadden het goed voorbereid; hebben zelfs nog even gebeld met Wegener om te checken hoe de lokale kranten gemaakt worden. Het was even schrikken toen het verhaal direct na het mailen van het bericht al op internet stond zodat alle eindredacteuren via Google konden checken dat we in zes plaatsen wonen, maar blijkbaar gebeurt dat niet meer. Toch lukte de grap niet altijd, de mensen van de Gooi en Eemlander hadden wel even op internet een beetje rondgekeken en de confrontatie was pijnlijk.
Wat wilde je nu écht bereiken?
“Een beetje aandacht voor ons Youtube kanaal natuurlijk. Wij hebben echt het idee dat dit wel eens heel goed kan gaan lopen. Op dit moment werk ik achter de schermen bij BNN-VARA, ik verzin items voor radioprogramma’s zoals voor Giel Beelen. Maar ja, ik heb het idee dat ik het ook zelfstandig zou kunnen doen, want nu werk je toch altijd in opdracht van anderen en maak je grappen voor iemand anders.”
Wat verzin je zoal voor dingen?
“Iets leuks als er een gast is of als er nieuws is. Voor Giel bijvoorbeeld HardCor Bakker, Cor Bakker speelde wat gabbernummers op klassieke wijze die luisteraars moesten raden. Of tijdens het WK iedere dag een nieuwtje over Daley Blind onder de noemer ‘Dailey News’. Of laatst lieten we deuntjes die mensen onder de douche zingen door een symfonie-orkest spelen van 90 man groot.”
Steek je nooit je vinger op als er bij BNN wat te doen is op tv?
“Ze kennen mijn ambities, maar ik heb het idee dat het tijd wordt om zelf dingen te doen. Natuurlijk is het leuk om ergens in een redactie te zitten, maar helemaal je eigen gang gaan is nog veel leuker. Wij hebben ons een beetje verdiept in de wereld van Youtube-vloggers, gebeld met wat succesvolle mensen om te begrijpen op welke manier zij hun geld verdienen. Als het een beetje loopt dan zit je zomaar tussen de 200 en 500.000 kijkers per week dat is toch meer dan een gemiddeld tv-programma. Wij wilden toch even weten hoe dat precies zat.”
Wat ga je toevoegen aan wat er al is?
“Ik hou enorm van die absurde, grappige dingen zoals bijvoorbeeld Foute Vrienden. Bovendien zijn we allebei niet bang uitgevallen om op mensen af te stappen en dat ga je natuurlijk allemaal terugzien in onze filmpjes die elke woensdag om 17 uur uitkomen. Het zullen gewoon leuke, verwarring zaaiende filmpjes zijn. Ik denk een beetje anders de meeste mensen en via die filmpjes wil ik kijkers graag een beetje in die wereld trekken. Check anders eens de filmpjes van Oud Schuim, het bandje waarmee we ook sketches maken.”