Deze week actueel
NRC Handelsblad: ‘Sjuul bleef te lang schipperen’
Rob Hoogland, de bekendste columnist van De Telegraaf, ligt vanzelfsprekend al in bed als hij zondagavond laat een telefoontje krijgt: “Het is zover. Het kon gewoon niet anders meer.” Hoofdredacteur Sjuul Paradijs wilde ‘gewoon een mooi krantje maken’ en dat lukte hem niet meer. De hectische week bij De Telegraaf, handig samengevat.
Undercover verslag
de Volkskrant: Nederlandse journaliste gaat undercover bij Scientology
De Scientologykerk is omstreden: het zou belastingfraude plegen, intimideren, leden afhankelijk maken en geld uit hun zakken kloppen. De enige manier om erachter te komen hoe het écht zit, is door undercover te gaan. En dat deed verslaggeefster Rinke Verkerk. Een intrigerend verslag. ‘Een 11-jarig jongetje gaat me nu begeleiden bij het verwerken van mijn verleden.’
Islamitische Staat
nrc.next: Het lukt niet om IS te verslaan en dit is waarom
Even leek de situatie hoopvol voor de internationale coalitie. IS verloor terrein en moest zich steeds verder terugtrekken. Maar afgelopen weekend boekte de beweging weer een belangrijke overwinning. Dit zijn de vier redenen waarom het mis gaat.
Interview
Volkskrant Magazine: Dit was het nieuws voor Sacha en Rick
Opeens was het bekende Nederlandse nieuwskoppel niet meer in de huiskamer te zien. Sacha de Boer (oud-NOS-nieuwslezeres) en Rick Nieman (oud-RTL-nieuwslezer) besloten twee jaar na elkaar te stoppen met het brengen van het nieuws. Een fijn weekendinterview over hoe ze nu verder gaan leven. ‘Zo veel verdien je niet als nieuwslezer, hoor. In ieder geval niet genoeg om binnen te zijn.’
Persoonlijk verhaal
HUMO: Mijn papa is een pedofiel
De slachtoffers waar vaak minder bij stil wordt gestaan, zijn de familieleden van pedofielen zelf. ‘Ik kwam thuis van school en zag de blauwe zwaailichten voor de deur.’ Wat als je eigen vader wordt opgepakt voor pedofilie? Kinderen vertellen hun schokkende verhaal over de ontdekking, de schaamte en hun verdriet.
Typisch Nederlands
AD: Nespresso, what else? De Nederlandse koffiedrinker weet het wel
De bekende reclames met steracteur George Clooney ten spijt, koffiemerk Nespresso verliest in snel tempo aan populariteit. “Mensen komen erachter dat die cupjes relatief toch duur zijn. Er gaat circa 5,4 gram koffie in zo’n cupje en dat betekent omgerekend dat een kilo koffie toch zo’n 70 euro kost.” Maar hoe drinkt Nederland dan nu zijn koffie?
Psychologie
De Standaard: Voor sommige mensen is het altijd alles of niks
Stoppen met roken gaat prima, totdat je één trekje neemt en gelijk het hele pakje op moet. En als de zak chips dan toch opengaat, gaat ie ook helemaal leeg. ‘Matigen’ komt niet voor in het woordenboek van alles-of-niksers, voor hen is het zwart óf wit. Maar hoe schroef je een beetje terug? Van alles-of-niks naar net iets gematigder in vijf stappen.
Nachtverslag
Quote: Op deze nacht verdient dj Chuckie het jaarsalaris van een bankier
Kale vijftigers strooien met geld, wulpse meisjes schreeuwen zijn naam. Dit is Las Vegas. De plek waar alles om volle tafels draait en volle tafels krijg je door top-dj’s in te huren. De Nederlandse dj Chuckie is zo’n top dj. Quote ging een nacht met hem op stap.