Frisdrankmerk Holy Soda heeft een commercial met Arie Boomsma offline getrokken, nadat Boomsma gesnapt zou zijn op diefstal in de lobby van een hotel. Zie onderstaand filmpje:
Holy Soda laat in een persverklaring weten:
“Holy Soda streeft naar 100% Goodness en verwacht dit ook van Arie Boomsma. Er heeft zich een voorval voorgedaan waaruit die 100% goodness van onze ambassadeur niet blijkt.”
Het management van Boomsma zegt in gesprek te zijn met Holy Soda en te vermoeden er wel uit te komen onderling. Uhuh.
Dit alles riekt naar hoax en PR-stunt. Marnix Pauwels van reclamebureau Woedend! heeft verstand van dergelijke zaken en dus belde ThePostOnline hem met de vraag: hoax of hoax?
Pauwels: “Het ziet er wat neppig uit. Er klopt veel te veel aan dit filmpje om het echt te laten lijken. Dat opzichtige gestuntel met die koffer, zijn reactie, het is toch een beetje slappe hap. Het meisje dat je hoort praten doet me meteen denken aan een ‘productiemeisje’, zo klinkt het althans.”
Cijfer voor de uitvoering?
“Een zesje. Met dit soort filmpjes wil je het liefst de realiteit zo dicht mogelijk benaderen, maar een klant heeft ook bepaalde eisen. Ik vermoed dat de partij die dit gedraaid heeft niet de volledige vrijheid heeft gekregen. Een klant wil dat het zo duidelijk mogelijk in beeld komt, terwijl het dan juist niet realistisch meer is.”
“Ik ken Arie een beetje en het is ook niks voor hem om zoiets te doen. Ergens past het wel bij Holy Soda, toch een keurig merk. Het filmpje is rebels met een pluche randje.”
Wat vind je van de hoax als middel voor een beetje publiciteit?
“Volstrekt legitiem natuurlijk. Tien à vijftien jaar geleden keken we naar een paar netten op de televisie en dat was het dan. Tegenwoordig is de aandacht zo allejezus versnipperd, dat je wel haast zoiets móet doen om mensen te bereiken. Al heeft de consument natuurlijk wel een neusje voor authenticiteit.”