Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking Lilianne Ploumen (PvdA) is begin dit jaar samen met twee van haar ambtenaren met een privé-vliegtuig van Rotterdam naar Berlijn gevlogen voor een conferentie. Na daar de nacht in een hotel doorgebracht te hebben vloog ze met hetzelfde vliegtuig – ze had expliciet gevraagd om een Piaggio Avanti – weer terug. Totale kosten van de vlucht: 8900 euro. Kosten voor de minister alleen: 2966.67 euro. Volgens haar woordvoerder was dit ‘noodzakelijk’. SP-kamerlid Eric Smaling zegt tegen ThePostOnline: “Dit soort kosten moet je niet willen maken.”
Ploumen vloog op maandag 26 januari dit jaar samen met haar particulier secretaris en woordvoerder naar Berlijn om de volgende dag aanwezig te zijn op een bijeenkomst van de Gavi Vaccine Alliance, een organisatie die grootschalige vaccinatie-programma’s uitvoert in tal van ontwikkelingslanden. Ze was daar om te vertellen dat de Nederlandse regering de bijdrage aan de organisatie verhoogt met 50 miljoen euro naar 250 miljoen euro tot 2020. Dinsdag 27 januari vloog ze weer terug naar Nederland met hetzelfde vliegtuig.
Volgens Ploumen’s woordvoerder Sietze Vermeulen moest de minister de 27ste in Berlijn zijn én in Rotterdam. Ze opende daar de ‘Bedrijvendag‘ van de Ambassadeursconferentie van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Hij zegt tegen ThePostOnline:
“Bij gebruik van een reguliere lijnvlucht had de minister een van beide bijeenkomsten moeten missen en daarom was het deze keer noodzakelijk voor deze wijze van reizen te kiezen.”
Volgens Vermeulen maakt Ploumen ‘in principe en voor het overgrote deel gebruik van reguliere lijnvluchten’. “In enkele gevallen komt het voor dat de vluchttijden daarvan niet passen bij haar agenda. In zo’n situatie wordt bezien of het regeringsvliegtuig of eventueel de Gulfstream van het ministerie van Defensie beschikbaar zijn.” Omdat beide toestellen niet beschikbaar waren werd om een aantal offertes van KLM Cityhopper gevraagd. Vervolgens werd volgens Vermeulen gekozen voor de voordeligste optie. “Er is dus niet specifiek gevraagd om dit type vliegtuig.” Uiteindelijk viel de keuze op de Piaggio Avanti van Jet Netherlands.
“Dat is wel veel inderdaad”, zegt SP-Kamerlid Eric Smaling tegen ThePostOnline.
“Ze vliegt alle kanten op en het komt ook wel uit haar hart, maar dit soort kosten moet je niet willen maken, puur om in een Westerse hoofdstad te komen vertellen dat je een ontwikkelingsbudget verhoogt. Dit soort kosten ondergraaft de breekbare basis in de samenleving voor ontwikkelingshulp.”
De SP komt volgende week met een plan om het met ontwikkelingssamenwerking anders te gaan doen: “We willen naar een volwassen broer-zus relatie met Afrika, weg van de dominante zieligheids- en corruptieteksten en het weten-wat-goed-voor-ze-is”, aldus Smaling.
Op de foto boven dit artikel een Piaggio Avanti.