Rij-impressie – De nieuwe Skoda Superb: S-klasse voor 27.790 euro

03-07-2015 12:42

dossier_uitstoot_530

 

Size matters. Dat weten ze allang bij Skoda. Neem de nieuwe Superb, die is bijna vijf meter lang, waarmee ie heel dicht in BMW 5-territory terecht komt. Bovendien ziet ie – in tegenstelling tot z’n mollige sedan-voorganger – er ook nog gelikt en gelijnd uit. Van binnen is het eveneens allemaal Passat-strak achtig in elkaar geknutseld. Kennelijk hoefden ze zich nu bij Skoda niet in te houden van moederconcern VW Group ten faveure van al die flink duurdere Audi’s (denk rustig de A6) en VW’s.

Elegante doch ingetogen limo

Dus krijg je een elegante, doch ingetogen limo die zich heus kan meten met een S-klasse. En dat vanaf een luttele 27.790 euro. Voor een beetje leaselullo is deze Superb bijna een no-brainer. Al was het maar omdat ook de rij-eigenschappen voor 21ste eeuwse begrippen excentriek zijn.

 

427001

 

Waar elke fabrikant er immer trots op lostoetert dat hun model zus en zo weer een record gebroken heeft op de Nordschleife van de Nürburgring (ook al is het een truttige station), daar heeft Skoda – heel fris – volkomen lak aan de strakkere rij-eigenschappen, die je op een circuit kan etaleren. En zeg nou zelf: hou vaak doet u nou een rondje Zandvoort?

‘Deze Skoda is de dapperste Tjechische daad sinds de aanslag op SS-generaal Heydrich’

Flegmatieke vering en demping

Bij de Superb is namelijk sprake van een flegmatieke vering en demping. Dat bleek vooral tijdens de testroutes in het van God gegeven landschap van Toscane. Semicoureurs zouden zeggen dat ie zich niet ‘lekker in de bocht laat zetten’, ik zeg: hij gleed er goedmoedig doorheen. Dat is ook veel fijner voor de andere passagiers. Bovendien: als je wil dat – nog zo’n pseudo-racefrase – een auto als op rails rijdt, dan neem je toch lekker de trein? Ik zoef liever door in de Superb.

 

Su_042

 

Kort & goed: deze nieuwe Superb deint als een oude Amerikaan. Waarvoor hulde. Deze Skoda is de dapperste Tjechische daad sinds de aanslag op SS-generaal Heydrich. Natuurlijk, net zoals bij veel VW Group-producten kan je in het elektronische rijmenu opteren voor standen als dynamic of sport. Die kan je selecteren, maar de eigenzinnige Skoda trekt zich daar in de praktijk weinig van aan: er is eigenlijk maar één smaak leverbaar: zálig.

 

Su_049

 

USP van de Superb was altijd de binnenruimte en door een langere wielbasis is daar nu nog méér van. Achterin kan je lachend de LA Lakers shuttelen en in de gigantische combi, die nog volgt, kan je een touretappe organiseren. Vergis je echter niet in het laadgemak van de sedan. Hij opent zich als hatchback en geeft een oceaan van ruimte prijsgeeft, die zich van boven laat volplempen. Handig!

‘Tot alle nieuwe regeltjes van kracht worden rekent de overheid slechts 20 procent bijtelling op de lekker dikke 2.0 TDI van 190 PK’

20 procent bijtelling

Leuke bonus: tot alle nieuwe regeltjes van kracht worden rekent de overheid slechts 20 procent bijtelling op de lekker dikke 2.0 TDI van 190 PK,  die zo kranig doorslofte op de Strade Statali rond het Hemelse Siena. Al kan de 1.6 greentech-diesel van 120 PK ook weer prima mee op het fluwelen Hollandse asfalt.

Helaas vallen alle benzine-modellen (zoals de 1.4 TSI met naar keuze 120 of 150 PK) buiten het fiscusfeestje. Zelfs de versies met superzuinige cilinder-uitschakeling. Tja.

 

Bert, deze als opener doen wellicht...

 

Toegegeven, chiquere broer Passat zal meer ter zake sporen, maar die verworvenheid is marginaal in het Nederlandse verkeer. Het enige verschil is eigenlijk dat het portiervakje in de Passat van binnen is bekleed en bij de Skoda niet. Welnu, als je daar drieduizend euro extra (want dat is het gat tussen de concullega’s) voor wil betalen, be my guest.