ThePostOnline schrapt per 1 juli stevig in uitgaven en freelancebestand om sneller winst te kunnen maken. In deze nieuwe, afgeslankte vorm moet de site zich bewijzen, vertelt uitgever Jan-Jaap Heij. Ondertussen wordt er gewerkt aan nieuwe inkomstenbronnen, in de wetenschap dat er nergens een pot met goud staat te wachten. “De tijd van makkelijk geld verdienen is al tien jaar voorbij. Dat gaat nooit meer veranderen.”
Was dit een onverwachte tegenvaller?
“Ik werk nu 25 jaar in de media en de belangrijkste les van die 25 jaar, behalve ‘steeds meer mensen lezen digitaal’ is: tegenvallers – en overigens ook meevallers – zijn part of the job description, en daarmee per definitie nooit onverwacht.”
Eind vorig jaar vertelde je over extra investeringen a enkele tienduizenden euro’s en dat ThePostOnline een a twee jaar tijd had om rendement te gaan leveren . Waarom is nu besloten tot een ingreep in de uitgaven?
“Vrij naar de vigerende directeur van FC Twente: soms is het tijd voor de polsstok, soms voor de broekriem. Er waren een aantal redenen voor een bijstelling, het uiteindelijke resultaat is dat we in afgeslankte vorm op een financieel meer solide basis verder kunnen.”
In een interview met Villamedia vertel je dat deze bezuinigingen nodig zijn om ook in de toekomst gezond te blijven. Tegelijkertijd lijkt het drastisch schrappen van mankracht op het eerste gezicht geen recept voor toekomstig succes. Is dit de vorm waarin ThePostOnline zich moet gaan bewijzen?
“Ja. TPO heeft zich afgelopen jaar bewezen als medium met duidelijke toegevoegde waarde in het nieuws- en opiniesegment, en dat is op lange termijn het enige dat het succes van een medium bepaalt: voeg je iets toe aan het bestaande, en voeg je iets toe waar lezers behoefte aan hebben? Dat doen we, ik zie niet waarom dat niet zo gaat blijven. Al was het maar vanwege de zeer betrokken (en nogal hartverwarmende) reacties van de betrokkenen, kort samengevat: ‘Nou, dat is dus vrij kut, we gaan gewoon door.’”