Opinie

Old Amsterdam past reclamecampagne aan na één drammende ‘racisme!’-roeper

24-07-2015 18:12

Het kaasmerk Old Amsterdam heeft de slogan van een camagne waarme een barbecue kan worden gewonnen aangepast omdat welgeteld één drammend minderheidslid de makers van de lelieblanke oude kaas had beschuldigd van ‘racisme’. De slogan ‘Black Bastard BBQ’ zal vanaf heden niet meer worden gebruikt in Nederlandse communicatie-uitingen zo maakte Old Amsterdam vrijdag bekend.

RACISME!

Nadat Old Amsterdam, die van de geelwit geprivilegieerde oude Hollandsche kaas, de campagne had gelanceerd begon ene Nicolette Lazarus, een in Nederland wonende Afro-Amerikaanse expat, met beschuldigingen van ‘RACISME!’ aan het adres van de kaasmakers.

Zo schreef ze onder een weblog waarin de campagne werd aangekondigd:

 

“Ik kan niet geloven dat iemand de term ‘Black Bastard’ durft te gebruiken. Hebben jullie enig idee hoe kwetsend deze term is? Of kan het jullie niet schelen? Jullie zijn zeker ook voorstander van Zwarte Piet? Als expat heb ik lange tijd geprobeerd niet te reageren op jullie traditie. Maar dit is net zo erg en kwetsend.”

 

De kaasmakers reageerden vervolgens met de mededeling dat een en ander heus niet racistisch was bedoeld (want duh, je zuster op een houtvlot, dat begrijpt zelfs Sylvana Simons nog). Maar dat mocht natuurlijk niet want álles wat als ‘racisme’ voelt ís per definitie ook ‘racisme’, aldus mevrouw Lazarus:

 

“Vooroordelen, welke soort dan ook, zijn niet gewoon een vorm van bewuste haat. Het is onderdeel van een diep geworteld en complex systeem dat maar blijft doorgaan met het beschadigen van mensen op basis van ras, religie, sekse, etc. Het manifesteert zichzelf op vele manieren.”

 

Kortom, ook al was de term ‘Black Bastard’ gewoon een eenvoudige verwijzing naar een zwart geverfde barbecue, het was per definitie óók een racistische aanval op iedereen die niet blank is want het promoten van oude kaas is, net als de traditie van Zwarte Piet, onderdeel van een samenzwering om iedereen die geen blanke heteroseksuele man is kapot te maken. Ofzoiets.

Door het stof

De kaasmakers van Old Amsterdam kozen eieren inplaats van zuivel voor hun geld en gingen diep door het stof voor de eenpersoons(!) jammerende ophefdrammachine. Ze hebben beloofd voortaan alleen nog maar over een barbecue te praten (dus geen ZWARTE barbcue), zullen voortaan niet meer met de term ‘Black Bastard’ communiceren en zeggen ook nog eens dat ze geleerd hebben van hun ‘fouten’ (kennelijk is verwijzen naar een ZWARTE barbecue dus serieus een ‘fout’).

Cocktailprikkertjes met Nederlands vlaggetje

Wij hadden eerlijk gezegd verwacht dat Old Amsterdam nu verder zou adverteren met ‘De blankste oude kaas van Nederland’ en gratis cocktailprikkertjes met Nederlands vlaggetje bij hun ZWARTE barbecue zou uitdelen, maar wat weten wij van horror-politiekcorrect marketingdenken en zelfhatend reclamemaken?

Het is nog niet bekend wanneer mevrouw Lazarus een column in de VIVA en/of op Joop.nl krijgt.

Nu barbecuen. Vlees gaarne niet te ZWART laten worden, da’s kankerverwekkend.