Reportage

Amsterdam Grey Pride – Meezingers voor roze ouderen inclusief marketing-gezwets

28-07-2015 12:18

Tanja Ineke, landelijk voorzitter van het COC, heeft er zin in. Deze week is de Amsterdam Gay Pride en daarom zijn er in de zorglocaties van zorgkoepels Amsta, Amstelring en Cordaan allerlei activiteiten. “Voor elke doelgroep bestaat er wel een dag,” meldt Ineke en dus roept ze deze dag uit tot ‘landelijke roze ouderendag’. Applaus. Het begin van de openingsmanifestatie van de Senior Pride maandagmiddag is informatief. We leren dat er een Roze 50plus-alliantie bestaat die werkt voor roze ouderen in Nederland. De organisatie houdt zich bezig met de zichtbaarheid van roze ouderen, creëert ontmoetingsplekken voor hen en maakt homoseksualiteit bespreekbaar in de wereld van zorg en welzijn.

Marketing-gezwets

Ineke vertelt over de associatie van roze met homoseksualiteit. In de concentratiekampen moesten homoseksuelen een roze driehoek dragen. Pas later maakten homoactivisten diezelfde roze driehoek tot een geuzenteken. Ineke voelt zich schatplichtig aan de generatie die heeft gestreden voor homo-emancipatie en daarmee uiteindelijk ook het homohuwelijk mogelijk maakte. Die generatie zit vandaag in de zaal. Applaus voor jezelf.

De ouderen in de volle theaterzaal van de Amsterdamse Openbare Bibliotheek zijn niet gekomen voor de inleiding van Ineke, maar voor muziek. Toch moeten ze – als dank voor hun strijd – veertig minuten lang naar marketing-gezwets luisteren voordat de artiesten hun opwachting maken. “Er zijn decentralisaties in de zorg,” weet Ineke te melden en roze ouderen zijn ‘extra kwetsbaar vanwege hun kleinere netwerk’.

Roze Lopers

Het belangrijkste thema vandaag is de homovriendelijkheid van de thuiszorg en van zorginstellingen. Er zijn mooie voorlopers van homovriendelijkheid, meldt Ineke, want bij de vroegere Willem Dreesstichting (nu Amstelring) konden jaren terug paren van gelijk geslacht al samen blijven wonen. Toch gaat het allemaal niet vanzelf en daarom is de Roze Loper in het leven geroepen: een soort keurmerk voor homovriendelijke zorginstellingen.

Het gaat goed met dit keurmerk, want bij zorgkoepel Amsta zijn alle locaties inmiddels homovriendelijk verklaard en bij zorgkoepel Cordaan is men met een inhaalslag bezig. Men heeft daar ook meer dan ooit oog voor roze geestelijke gehandicapten. Cordaan doet zelfs mee aan de botenparade van dit jaar. Ook bij de Senior Pride biedt homoseksualiteit uitgelezen mogelijkheden tot marketing voor van alles en nog wat.

Authenticiteit

De bestuurders van de drie zorgkoepels mogen ook iets zeggen. Het gesprek levert gemakkelijk twijfel op over hun intenties: ze blijken allemaal niet mee te varen met de botenparade, ook de Cordaan-baas niet terwijl er een eigen boot is. Een andere bestuurder begon met de Roze Loper omdat ze erachter kwam dat ze publiekelijk loog over de homovriendelijkheid van de eigen zorglocaties. Het was slechter geregeld dan ze deed voorkomen. Eigen belang dus.

Een andere bestuurder is vooral gepusht iets aan dit onderwerp te doen omdat hij een actieve voorganger had op dit terrein en omdat een collega van hem er ook maar druk mee is. Zorg voor roze ouderen lijkt zo “een moetje”, maar gelukkig dient het wel een marketingdoel.

Roze sleutel

Bestuurder Eelco Damen zegt dat Cordaan bezig is met diversiteit. Het is niet logisch dat als je je met diversiteit bezighoudt dat je zo alle doelgroepen even goed betrekt, leren we. Het betrekken van de ene groep kan andere groepen namelijk afstoten. Moslims en Turken komen in een bijzin aan bod, dus kennelijk gaat het over hen, maar indachtig de niet-politieke stellingname van de Gay Pride gaat niemand hier verder op in. Politiek en marketing verhouden zich immers slecht tot elkaar.

“Hoe borg je dat nou, de extramurale zorg?” wil Ineke weten. We leren dat de wensen van de cliënten steeds het uitgangspunt zijn in de zorg en dat er veel inspraak is. “Zo breken we alles open”, weet een bestuurder te melden. Er zijn al veel inspirerende voorbeelden. “De transitie gaat immers over een andere manier van zorg verlenen,” meldt de andere bestuurder. “Nou fantastisch!” roept Ineke uit. Dan reiken twee mannen in roze pakken een grote roze sleutel uit aan de bestuurders. Een mooi fotomoment dat ook prima voor marketingdoelen kan worden gebruikt.

Homovriendelijke wethouder

Nog steeds mogen de roze ouderen niet naar de muziek luisteren. Er is namelijk een CD uitgebracht met roze liedjes en die moet eerst officieel worden uitgereikt. VVD-wethouder van zorg Eric van der Burg is hiervoor op komen draven. De CD is “niet alleen voor roze ouderen, maar voor iedereen,” leren we. Van der Burg zegt toe de CD te gaan luisteren.

Het geduld van de ouderen is nu tot het uiterste op de proef gesteld, maar nu is er eindelijk muziek. Onder andere Harald Veenstra, Irene Hemelaar en Dolly Bellefleur treden op. Er zijn liedjes over universele roze thema’s als zelfacceptatie, eerste verliefdheid, uit de kast komen en de strijd voor gelijke rechten. Veel nummers hebben een herschreven roze tekst voor een universeel roze en niet-roze publiek.

Veertig minuten luisteren naar marketing-gezwets was het wachten waard: de ouderen klappen en zingen gezellig mee. “Handjes in de lucht!” De marketing van de zorgkoepels lijkt snel vergeten.

In de maand juli organiseert ThePostOnline een crowdfunding-actie: stuur Chris Aalberts vanaf september naar Brussel om twee keer per week verslag te doen van Europese politiek. Je kunt ook bijdragen aan deze actie. Lees hier meer.