De Engelse premier David Cameron en de Franse president François Hollande gaan met elkaar in gesprek over de stroom vluchtelingen bij de Kanaaltunnel in Calais. De situatie daar wordt nijpender nu grote groepen illegalen dagelijks proberen via de tunnel Engeland te bereiken.
Cameron zei na overleg met zijn regering dat hij plannen heeft om Frankrijk bij te staan, maar dat een snelle oplossing van het probleem niet voorhanden is.
Hulp aan de Fransen krijgt in Calais vooralsnog gestalte in de vorm van meer hekken bij de tunnel en de inzet van politiehonden.
Aan zijn kant van de tunnel moet de premier vooral de verontruste vrachtwagenchauffeurs geruststellen. In Engeland groeit de rij wachtenden omdat het vervoer richting Frankrijk steeds vaker tot stilstand komt.
De twee landen zien zich geconfronteerd met problemen over humanitaire hulp, toerisme, inkomstenderving en haperend verkeer.
Ook Nederlandse handelaren en producenten lijden door blokkadeacties in en rond de haven van Calais en de Kanaaltunnel zo’n half miljoen euro schade per dag. Dat stelt verladersorganisatie EVO vrijdag.
Bedrijven lijden vooral schade omdat de goederenstroom enorm vertraagt of omdat de Britse autoriteiten producten als bloemen of vleeswaren, afkeuren nadat er verstekelingen in de laadruimte zijn aangetroffen. Ook is er sprake van schade aan vrachtauto’s.
EVO, belangenbehartiger van 15.000 handels- en productiebedrijven, zegt steeds meer vragen van bedrijven te krijgen over wie deze schade gaat betalen.
Veerdienst Stena Line profiteert echter van de problemen bij het Franse Calais. Stena Line, die vaart tussen Hoek van Holland en het Britse Harwich, vervoerde in de afgelopen weken 10 procent meer vracht dan normaal in deze periode.
Anp