Leven

Mans’ Brulding: Ferrari 488 Spider

01-08-2015 16:00

488front2
 
De Ferrari 488 GTB is amper geïntroduceerd of het dak ging eraf. Het resultaat werd op 28 juli aan de wereld getoond. De 488 Spider. In Blu Corsa. Is weer eens wat anders dan rood. Om een Spider te worden kreeg het geen wapperend doek als dak, maar een solide retractable hard top (RHT). Met een acceleratie van open naar dicht in 10.4 seconden.

488front
 

Hoewel Ferrari met deze RHT constructie 25 kilo lichter uit zegt te zijn dan met een klapdoek, is de auto in zijn geheel ondanks het uitgekiende gebruik van onder andere elf verschillende aluminiumlegeringen in het spaceframe -elke legering voor specifieke doeleinden- aanzienlijk zwaarder dan de GTB. Met dezelfde V8 aandrijflijn komt de Spider op 1525 kilo uit om even stijf te worden als de GTB, die strak blijft op 1370 kilo.

488RHT1 488RHT2

 

De extra kilo’s verpesten dankzij diverse esthetisch verantwoorde aerodynamische aanpassingen de tijd om driecijferig te gaan niet. Beide bereiken de honderd in drie seconden plat. Beide op dezelfde 3902 cc metende V8 turbo, waar 670 pk bij 8000 tpm uit komt. De Spider levert wel 5 km/u aan topsnelheid in. Niet dat 325 km/u stukken slomer aanvoelt dan 330 km/u.

Weten dat hij er is, is een. Er bij gaan staan kwijlen of onaneren kan pas in september, wanneer de 488 Spider de Frankfurt Motor Show aandoet. Productie begint in 2016.

 

488dash 488engine

 

Passende tonen

 
Beeld&geluid: Ferrari’s 488 Spider pagina’s, waar uiteraard meer sokken&handdoeken gebruikt kunnen worden