Stamp eetbare ingrediënten door elkaar en je krijgt een prak. Dat kan smakelijk en voedzaam zijn, maar het ligt zelden elegant op je bord. Bij het Britse Racing Green Engineering Limited in Llanelli, South Wales, lukt ze het elegant prakken subliem. Met Bentley ingrediënten bereid volgens receptuur van prestigieuze en glorierijke modellen uit het archief van dit merk.
De Racing Green Engineering B Specials krijgen gestalte op het chassis van een naoorlogse Bentley Mk VI, S of R series. De aandrijving wordt verzorgd door zes- of achtcilinder Bentley (Rolls Royce) B serie lijnmotoren. Met name de Bentley B81 6516 cc of B80 5675 cc ‘straight eight’ krachtbronnen voorzien van vier SU carburateurs zijn om je vingers bij af te likken. Wat je niet verwacht van motoren die oorspronkelijk iets groens aandreven. En geen British Racing Green, maar ‘Olive Drab’ (.pdf).
Hoeveel vermogen deze gereviseerde en bewerkte B serie motoren op vier in plaats van twee of drie SU’s leveren is het bedrijf discreet over, maar het zal meer zijn dan de 235 pk bij 3500 tpm waar groen maximaal op kon rekenen (B81). Natuurlijk is het aantal paardenkrachten van dergelijke motoren minder spectaculair dan die andere grootheid, uitgedrukt in Newtonmeters (Nm). Daar lieten alle B series standaard al Mn’s van zien. Mammoet newtons.
In het B81 geval genoeg om dertien tons rupsvoertuigen 60 graden hellingen te laten nemen. Dat was in 1961, dus kunnen ze anno nu na een Racing Green Engineering behandeling vermoedelijk het vasteland naar Engeland sleuren.
Tijd om aan tafel te gaan. Racing Green Engineering heeft een breder menu dan onderstaande gerechten, maar hopelijk bevalt de Brulding keuze. Met een verrassend nagerecht.
Een bekende, de B Special à la Blue Train.
B Special Speed 8
B Special No 1
B Special 3/8 Racer
Het toetje, Alfa Romeo 2600 MM. Een van hun andere modellen.
(Foto’s: Racing Green Engineering, www.vintageracinggreen.com)