Daar zaten we dan, in het chique rijtjeshuis in het duurste deel van Amsterdam Zuid. De eigenaar was net lid van de VVD geworden en had meteen een initiatief genomen: “Zou het niet een goed idee zijn een Amsterdamse onderwijscommissie op te richten?” vroeg hij zich af. Een tiental leden had zich na de oproep in het hoofdstedelijke VVD-krantje opgegeven en zat inmiddels bij de initiatiefnemer thuis. Hij zou later nog eens op de kandidatenlijst van de Tweede Kamer terechtkomen.
Er leek niets mis met de Amsterdamse VVD-onderwijscommissie: er waren actieve leden, ze hadden veel ideeën, ze kwamen regelmatig bij elkaar, ze wisselden hun ideeën constructief uit en er kwamen allerlei mensen van de VVD Amsterdam langs om mee te praten. Er was maar één probleem: er viel weinig te bespreken want bij elk belangrijk onderwerp wat ter tafel kwam constateerden de aanwezigen dat de gemeente er niet over ging. Het belangrijkste onderwerp waar de gemeente een vinger in de pap had was het onderhoud van openbare schoolgebouwen.
Niet zo vreemd dus dat deze commissie een vroege dood stierf. Dat was in 2006. Deze herinnering dringt zich op bij het lezen van de inzendingen voor “Onze Nieuwe School”, een initiatief van de Amsterdamse D66-wethouder Simone Kukenheim. Burgers mogen ideeën inleveren voor nieuwe scholen, burgers mogen stemmen welke nieuwe school ze het beste vinden en vervolgens kiest een commissie een aantal initiatieven uit die kans maken in september 2016 daadwerkelijk te starten.
Geenstijl wijdde er al een topic aan: deze wedstrijd heeft alles in zich om er een karikatuur van te maken. Leest u zelf welke scholen er allemaal worden voorgesteld: de ‘Quintessence Interactieve School’ waar alles wat ‘latent aanwezig is’ uit het kind wordt gehaald, de ‘Anders Wijs School’ waar kinderen “werkelijk evenwichtig wijs worden”, ‘Magma’ waar “zelfkennis” belangrijker is dan algemene kennis en ‘Onze Nieuwe School is evidence-informed’ waar ‘de zelfdeterminatietheorie’ het uitgangspunt is.
De Volkskrant had wel wat PR-kolommen voor dit initiatief over. Een pedagoog mocht er bijvoorbeeld uitleggen waarom jongens heel ander onderwijs nodig hebben dan meisjes. Het probleem laat zich raden: voor al deze initiatieven geldt dat modieuze, uiterst eenzijdige, en soms ronduit bespottelijke ideeën tot de norm worden verheven. Nu lijden sommige kinderen per definitie al aan de rare ideeën van hun ouders, maar bij deze initiatieven worden kinderen er daarnaast via school mee geïnfecteerd. Natuurlijk op kosten van de belastingbetaler.
Wat zegt D66-wethouder Simone Kukenheim daarover? U raadt het al: zij is “onder de indruk van de diversiteit van de plannen”. Kukenheim: “Opvallend veel voorstellen gaan over persoonlijkheidsontwikkeling. Ze stappen af van het idee dat rekenen en taal basisvaardigheden zijn en alle andere dingen daaraan ondergeschikt zijn.” Van het Amsterdamse VVD-gemeenteraadslid Daniel van der Ree mag ondergetekende dit niet samenvatten met de woorden dat Kukenheim “het prima vindt om rekenen minder belangrijk te vinden.”
Maar de D66-wethouder legitimeert deze visie wel. Zij vindt deze kennelijk evenveel waard als het idee dat een basisschool vooral bedoeld is om vaardigheden en kennis aan te leren waar je de rest van je leven de hele dag gebruik van gaat maken, zoals rekenen en taal. En dus dat als je als ouder je kind allerlei andere vaardigheden, waarden of wereldbeelden wilt bijbrengen, we daar onder meer de vereniging, de kerk en de muziekschool voor hebben uitgevonden.
De Volkskrant doet net alsof de reden voor deze wedstrijd is dat er in Amsterdam meer scholen nodig zijn, maar dat is natuurlijk maar het halve verhaal. Deze wedstrijd is er voornamelijk omdat D66 de grootste partij van Amsterdam is en zij zich graag als onderwijspartij profileert. Het probleem: er is op school vooral behoefte aan taal en rekenen en dus niet aan “vernieuwing”. Als die vernieuwing al nodig is, bedenken de docenten dat zelf wel.
En dus kan onderwijspartij D66 op onderwijsterrein niets bijzonders laten zien. De VVD-onderwijscommissie was daar al snel achter. Nu D66 nog.