Jaguar bouwde tussen 1968 en 1978 173.353 XJ Series I en II ‘saloon’ modellen. De laatste Jaguar waar de oprichter van het bedrijf, Sir William Lyons (1901-1985), zelf nog van aan de wieg stond. Van de gebouwde exemplaren verschenen er slechts 8378 als Coupé. De meeste aangedreven door de XK twincam zescilinder. 1873 XJC’s werden echter verblijd met de nieuwere all-alu 5343 cc SOHC V12 van Jaguar. Een mocht zich in de zeventiger jaren soms verder verheugen op het instappen en neervlijen van Joanna Lumley’s fraaie lijnen. Toen als Purdey samenwerkend met John Steed in de laatste The (New) Avengers tv-serie (De Wrekers). Welnu, deze gelukkige XJ12C is recent opgedoken. De met Broadspeed spullen gepimpte Jag voor The New Avengers serie was een Patsy uitvoering van de elegante Purdey XJ12C verschijning. Vulgair katachtiger dus.
En het kon nog katachtiger voor de XJ12C. Met de Broadspeed XJ12C raceversies waarin het standaard motorvermogen van 282-295 pk werd opgevoerd tot zo’n 600 pk.
Broadspeed gepimpte The New Avengers XJ12C (foto: Classic-Auctions)
Broadspeed race-XJ12C op Mallory Park circuit in 2009 (foto: wiki-commons, van TOM)
De machtige V12 zette de kattige traditie nadien voort in vele XJR gedaanten, die qua uiterlijk soms meer Purdey, soms meer Patsy waren. De kattigsten, zoals van Tom Walkinshaw Racing (TWR-Jaguar) kregen 7.0 liter uitvoeringen van de V12 waar tot circa 750 pk uit kwam. De Le Mans 24 winnende TWR-Jaguar XJR-9 werd nadien tot XJR-15 geboetseerd voor gebruik op straat. Van de 53 gebouwde XJR-15 exemplaren gingen er 26 toch vulgair racen, maar 27 bleven elegant met de 450 pk achterin.
XJR series. Van links naar rechts: XJR-9, vier keer XJR-12, twee keer XJR-11s, een XJR-10, XJR-6 en XJR-5 (foto: wiki, van Alan)
Elegante XJR-15 (foto: Jaguar via conceptcarz)
XJ12C, met blik op de opgevoerde V12 in ‘loodgieters nachtmerrie’ trim
Broadspeed
Meer Broadspeed, met blik op de edele kunst van ‘heel and toe’. Het terugschakelen met gebruik van tussengas om de snelheid van ‘motor-kant’ tandwielen in de versnellingsbak aan te passen aan de snelheid van de te kiezen versnellingsbak-kant tandwielen (spaart de koppelingsplaat en versnellingsbak synchromesh of maakt deze overbodig zoals in een ‘dog box‘). Deze manier van terugschakelen in combinatie met gelijktijdig remmen houdt in dat je met je tenen remt terwijl je met je hiel gas geeft. Of, met een andere pedaalstand, met je hiel (meer kracht) remt en met je tenen gas geeft.
https://youtu.be/nm-iFx8ZbTo
Titelfoto: XJ12C tijdens Oldtimer Festival op Zandvoort in 2009. Foto: wiki-commons, door AlfvanBeem. Hier meer XJ12C foto’s.