De Utrechtse verkeerswethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks) krijgt niet haar gewenste borden op de snelwegen rondom Utrecht om te waarschuwen voor de milieuzone. Naar nu blijkt heeft de stad Rijkswaterstaat gevraagd dat mogelijk te maken. Minister van Verkeer Melanie Schultz (VVD) heeft er echter geen zin in. Ook zal de milieuzone niet vermeld worden op de matrixboren op de snelwegen rondom Utrecht. Schultz schrijft maandag aan de Tweede Kamer dat handhaving van de milieuzone een taak is van de gemeente en niet van de Rijksoverheid. Ook zouden de borden volgens Schultz afleidend kunnen werken voor weggebruikers die niet de afslag naar Utrecht nemen.
Het is de volgende tegenvaller voor de stad die sinds 1 mei geldt als milieuzone. Een boete voor het rijden met een oude dieselauto van voor 2001 in de milieuzone kost een automobilist voorlopig nog 90 euro, later gaat dat bedrag omhoog naar 160 euro. Vrachtwagenchauffeurs betalen 220 euro. Hoewel er klachten waren dat de verbodsborden voor de milieuzone op sommige plekken niet goed te zien waren, is het college niet van plan om bonnen te verscheuren.
In juni bepaalde de rechter dat de milieuzone in het centrum van Utrecht in stand blijft. De voorzieningenrechter vindt dat cijfers en rapporten over het effect van een milieuzone uitgebreider bestudeerd moeten worden, maar ziet geen reden de Utrechtse zone meteen te verbieden. Mocht later blijken dat de zone toch onterecht is ingesteld, dan kan de gemeente al opgelegde verkeersboetes terugbetalen.
De zaak komt later dit jaar opnieuw voor de rechter.