Opel Karl: Kiss & Ride

14-09-2015 14:39

dossier_uitstoot_530

 

Met de Karl lijkt Opel sinds lange tijd weer een hitje te hebben. Het ludieke wagentje is compact, zuinig, goedkoop en ideaal voor urbane Kiss & Ride-tripjes.

 

Nederlanders hebben een voorkeur van autootjes rond de 10-mille. Doe je er als fabrikant nog standaard vijf deuren, dito volwaardige zitplaatsen, cruise control en elektrisch bedienbare ramen gratis bij, dan is de kruidenier in ons acuut verkocht.

 

Opel KARL

 

Enter derhalve de nagelnieuwe Opel Karl (leverbaar vanaf 10.595 euro), die zijn afzichtelijke voorganger, de *kots* Agila moet doen vergeten. Dat kneusmodel nam lachend in zijn eentje de totale Top 10 aan wegirritaties voor zijn rekening, vooral omdat de bestuurders gemiddeld 103 jaar waren en een terminale rijstijl koesterden.

 

Opel KARL

 

De nieuwe Karl heeft met zijn 75 PK en 1.0 driecilindertje (zónder turbo) overigens ook de acceleratie van een rouwstoet, ontdekten wij tijdens een panische invoegactie op de A5 bij Schiphol.  

 

Opel KARL

 

Maar ach, dat weet je van te voren en eenmaal op toeren sloft de Karl monter én stil door. Daarnaast zijn de sluipwegen richting basisschool, toch de biotoop voor de Karl, die ideaal is voor dit soort Kiss & Ride-tripjes.

 

Opel KARL

 

Met modellen als de Insignia (premium, maar dan voor Henk – die van Ingrid) en de Adam Rocks (voor baardmannen met knotjes, die toch nooit auto’s kopen) keek Opel al met lef over zijn imagogrenzen heen, maar de Karl is met een knipoog (in de zijkant is een doorlopend knikje gestanst, dat je kan herkennen als het Blitz-motief) een oldschool Opel: veel waar, voor weinig geld. Qua look & feel  is het merk prima te vergelijken met de Van der Valk-restaurants.  Op verjaardagsfeestjes wordt er misschien schamper over gedaan, maar met het product zelf is stiekem erg weinig mis.

 

Opel KARL

 

De Karl mag dan met name een wendbare en bruikbare budgetmobiel zijn, hij valt tegen meerpijs ook vol te hangen met luxe-opties, zoals een lederen stuur, mistlampen, een schuifdak, stoelverwarming, 15 inch blingblingvelgen en niet te vergeten een multimediascherm, dat je al apps en muziek naadloos – Android én Apple – afspeelt. En dat zien wij wel eens anders.

De Karl is – als een Duitse Fiat Panda – zeer geslaagd en die premium goodies zijn de kers op de… eh… appelmoes.

 

Opel KARL