Zal de nieuwe Mitsubishi Outlander PHEV de Nederlander net zo massaal gaan verleiden, óók als de Belastingdienst zich een minder gulle Sinterklaas toont?
Hoezo emotie? Hoezo passie? De Nederlandse autobestuurder heeft de afgelopen paar jaar een flinke demasqué ondergaan. In elk geval het mannelijk deel daarvan. Een nieuwe auto kopen heeft helemaal níets met onderbuikgevoel, testosteron of macho-uitstraling te maken. Het is de inhoud van de portemonnee die beslist.
Het ultieme bewijs is de Mitsubishi Outlander, die afgelopen jaren net zo het Nederlands straatbeeld binnendrong als de bakfietsouder en de Italiaanse scooter. De populariteit van de auto dreef mee op de golven van het gunstig belastingregime, dat voertuigen met een batterij en een brandstof tank financieel hevig bevoordeelden.
In 2013 hoefden zakelijke eigenaren van een Outlander Plug-in Hybrid Electric Vehicle (PHEV) dankzij een hausse aan belastingvoordeeltjes nog maar rond de vijftienduizend euro neer te tellen, voor een auto die in de showroom ruim boven de veertigduizend euro kostte. De verkoop in dat jaar explodeerde van 2400 stuks naar meer dan tienduizend. Economen introduceerden zelfs de term ‘Outlander’-effect. Dankzij de extra omzet van een paar honderd miljoen groeide de economie met een paar tienden extra.
In de omgeving van Barcelona toont Mitsubishi het vernieuwde PHEV-model voor de internationale pers. De auto, die te koop is vanaf 41,990 euro’s, is op meer dan honderd punten gewijzigd, met als belangrijkste wapenfeit het zogenaamde ‘Dynamic Shield’-design. Nee, dit is geen Star Wars-achtig verdedigingssysteem, maar het is de benaming voor de nieuw vormgegeven buitenkant. Die oogt, met name vóór, dankzij de open grille en nieuwe LED-verlichtig, inderdaad veel stoerder. Veel meer Freek Vonk dan Ko de Boswachter zeg maar.
Ook het interieur is gemoderniseerd. ‘Luxer gemaakt’, zegt Mitsubishi. Nou is ‘luxe’ nogal een subjectief begrip. Neem zoiets als de nieuwe brillenhouder. Als een Spartaans merk zoals Dacia opeens zo’n item ten tonele voert, dan willen we gerust juichend opspringen. Maar níet bij een auto die boven de veertig mille moet kosten.
Verbeteringen ten opzichte van het vorige model zijn wel de nieuw ontworpen stoelen, het lederen stuurwiel, het prettiger bedienbare navigatiesysteem en nieuwe elektronische systemen zoals de zogenaamde ‘Multi-around Monitor’ die de auto van bovenaf toont en zo inparkeren flink vergemakkelijkt.
Tijdens de internationale introductie voert de route rondom Barcelona regelmatig over kronkelige weggetjes die als spaghettislierten tegen de bergen kleven. Ondanks de verbeterde stijfheid van het koetswerk, voel je dit hellen in de bochten. Ook de motor moet soms hoorbaar hard werken. Autojournalisten zullen de neiging hebben dit als minpunten op te schrijven. Maar dat is net zoiets als een filateliehouder die minzaam stelt dat hij een karteltje mist aan een postzegel.
Voor de gewone Nederlander is een postzegel goed als deze op een brief plakt en rijdt een auto ‘lekker’ als deze hem probleemloos vervoert van huis naar het werk. Over rechte overzichtelijke wegen welteverstaan. Zoals op de grote brede boulevards richting Barcelona. Hier rijdt de Outlander net zo ontspannen als een fiets met een stevige zomerbries in de rug.
Het overzicht is goed, dankzij de hoge zit. De twee elektromotoren, één voor en één achter, tonen zich als de ideale sidekicks van de 2,0-liter benzinemotor. Op cruisesnelheid is er binnen nauwelijks motorgeluid waarneembaar en de auto correspondeert prima met het gaspedaal als er opeens moet worden ingehaald . Als Mitsubishi zegt dat accelaratie en gasrespons naar hoger niveau is getrokken, dan nemen we dat dan ook onmiddellijk aan.
Afgelopen maand is een schip vol met vernieuwde Outlanders Nederland binnengevaren. Alleen nog dit jaar is het alsof de boot van Sinterklaas aanmeert. Tot het einde van 2015 reikt de belastingdienst namelijk voor deze stekkerauto nog 7%-bijtellingscadeautjes uit. In 2016 bedraagt dit tarief al 15%. Toch zal ook dan de Outlander de Nederlander niet gaan verleiden met bijvoorbeeld goede rij-eigenschappen. Dat zit niet in onze aard. Wij zullen wel weer aan het rekenen slaan.
Wordt het de Mitsubishi Outlander PHEV? Of toch een ander model van de sterk toegenomen concurrentie in deze bijtellingscategorie? Leve de betaalde liefde.