Binnenland

Transavia-‘horrorvlucht’ van modemeisje Tamara Elbaz niet echt horrorvlucht

21-09-2015 22:27

Update: reactie Transavia – “Transavia heeft op Malaga een voorzorgslanding gemaakt (geen noodlanding) omdat de gezagvoerder wilde checken of er sprake was van een technisch mankement. Tijdens de technische check is er niets gevonden, waarna de vlucht naar Amsterdam is hervat. Wij herkennen ons niet in de reactie van de passagiers.”

Volgens een Telegraaf-artikel maakte ‘modemeisje‘ Tamara Elbaz zondag een ‘horrorvlucht’ mee van Marrakech in Marokko naar Schiphol.

Op haar Facebookpagina, waarop de Telegraaf het artikel baseert, schrijft Elbaz:

 

“Zojuist op diepe zee de mededeling gekregen dat we een soort van noodlanding moesten maken eerst op Faro, daarna op Malaga Airport. Ongeveer twee uur langzaam door de lucht gezweefd met reddingsvest op schoot, zonder te weten hoe het af zou lopen. Onbeschrijflijk wat er dan door je heen gaat. Ik hoop dit echt nooit meer mee te maken, jezus wat was dit afschuwelijk.”

 

Daarna schrijft ze in een volgende statusupdate:

 

“Helemaal van slag nog door vannacht. Twee uur boven diep zee gezweefd met een defect vliegtuig en uiteindelijk voor reparatie geland in Spanje. Stewardessen in paniek, flauwvallende passagiers, krijsende kinderen…gadver. Ik weet nu hoe doodsangst voelt. Traumatisch.”

 

Er wordt geen vluchtnummer bij vermeld. Ook wordt nergens vermeld om welke maatschappij het gaat.

Geen melding van incident

Opmerkelijk genoeg is er online niets terug te vinden over dit luchtvaartincident. Als er sprake is van ‘stewardessen in paniek’, ‘flauwvallende passagiers’ en een ‘soort van noodlanding’ dan is het een incident dat het rapporteren waard is.

Maar de luchtvaartsites die dagelijks alle luchtvaartincidenten wereldwijd vermelden, hebben geen enkele update over een noodlanding op Faro of Malaga. Geen incidenten de afgelopen dagen in de buurt van die luchthavens

Transavia HV 5754

Het blijkt te gaan om een vlucht van Transavia, vlucht HV 5754, zo weet passagier Nic van der Wee aan TPO te melden. Van der Wee zat ook aan boord van desbetreffende vlucht en had inmiddels kennis genomen van het bericht in de Telegraaf.

Van der Wee laat weten dat er absoluut geen sprake was van paniek of een noodsituatie: “Toen we opstegen maakte het vliegtuig een raar geluid, de passagiers konden dat ook horen. De captain heeft ons toen laten weten dat ze geen indicaties van mankementen hadden, maar dat ze het wel wilden checken. Er is toen besloten een extra voorzorgslanding te maken, geen noodlanding, op het vliegveld van Faro. Dat werd even later Malaga.

“Eenmaal geland op Malaga werd alles onderzocht maar er werd niks gevonden. We hebben toen een verder prima vlucht gehad naar Schiphol, en de captain heeft ons, voor zover nodig, steeds van informatie voorzien.”

Of hij mensen in paniek met zwemvesten op schoot heeft gezien? “Nee, die heb ik niet gezien en voor zover ik weet was er geen paniek. Toen we eenmaal weer waren opgestegen kwam de stewardess alsnog, midden in de nacht, met de parfumverkoop. Dat was dan wel weer irritant.”

Reactie Elbaz

Elbaz zelf laat in een reactie weten: “Wij zaten voor in het vliegtuig, dus hebben alles meegekregen. De pursor rende de cockpit in, wilde niets zeggen tegen niemand en brulde steeds tegen iedereen dat ze moesten gaan zitten. Verder vielen er naast mij twee mensen flauw, deze werden naar voren geleid.

“Mensen achter in het vliegtuig kregen weinig mee gelukkig, dus de sfeer was okee voor de rest.

“Maar omdat ik nogal vliegangst heb was ik gewoon enorm bang en gespannen. Daarnaast hebben we twee uur op Malaga gestaan, als er niets aan het vliegtuig had gemankeerd had het echt niet zo lang hoeven duren.

“Twee uur lang laag en zwevend langzaam vliegen omdat de kracht in het vliegtuig ontbrak was voor mij een bar slecht teken. Niet kunnen landen door teveel brandstof ook!

“Fijn dat sommige passagiers niets hebben mee gekregen, maar ik sta wel op scherp als er iets niet klopt.”

 

Transavia was niet bereikbaar voor commentaar.