Nadat eind vorige maand de werknemers van het omgevallen Imtech werden gesommeerd hun werk aan de Noord-Zuidlijn in Amsterdam te staken kwamen geruchten over verdere vertragingen op gang. Het hoofdpijndossier van de lijn komt nu echter toch echt tot een einde, zo zal wethouder Pieter Litjens morgen beloven. Dat meldt Het Parool op basis van ‘ingewijden’.
Eerder dit jaar was het volgens een woordvoerder van de opdrachtgever nog te vroeg iets te zeggen over mogelijke vertragingen, maar werd wel gesteld dat de streefdatum nog steeds ‘eind 2017’ was. Het project zit nu in de afbouwfase. Imtech was hier verantwoordelijk voor de inbouw van roltrappen, liften, verlichting en andere technische installaties.
Het is niet de eerste keer dat de veel geplaagde lijn te maken heeft met faillissementsproblemen bij een van de aannemers. In juni ging gevelbouwer Oskomera uit Deurne failliet dat zich bezig hield met het metaalconstructiewerk en de montage van glas.
Al in 1999 stemde de Tweede Kamer in met de aanleg van de Noord-Zuidlijn, in 2002 nam de Amsterdamse raad de definitieve beslissing. De oplevering van de lijn, waarover al jarenlang gesproken werd, werd destijds in 2011 verwacht.