Op de sinterklaasartikelen die vanaf eind deze week in de supermarkten van Albert Heijn liggen, is ook Zwarte Piet te vinden. Zowel die in de klassieke vorm (zwart) als wat meer bruinere pieten en pieten met roetvegen. In vergelijking met voorgaande jaren verandert er niet veel. Zwarte Piet is, hoe je het wendt of keert, onderdeel van deze sinterklaascultuur, zo stelt Ahold, moederconcern van Albert Heijn, donderdag.
“Dat culturele gebruiken rond het geliefde sinterklaasfeest ook kwetsend kunnen zijn, vinden we oprecht vervelend. Helaas kunnen we het niet voor iedereen goed doen. Waar mogelijk houden we rekening met lokale voorkeuren”, zegt een woordvoerder. Er zijn ook artikelen waar geen Zwarte Piet op staat, zegt hij.
Ahold vindt de discussie over Zwarte Piet een ingewikkelde en zegt blij te zijn dat Detailhandel Nederland een van de partijen is die meedoet aan het rondetafeloverleg van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Winkeliers willen duidelijkheid en houvast over Zwarte Piet en vinden dat ze onterecht deel uitmaken van de discussie over het uiterlijk van de piet.
“Als leverancier van sinterklaasplezier vindt Albert Heijn dat de schoen zetten, pakjesavond, samen liedjes zingen en typische sinterklaaslekkernijen bij dit kinderfeest centraal moeten staan”, zegt de woordvoerder verder.
Jumbo, een andere supermarktketen, maakte onlangs bekend dat dit jaar op verpakkingen en andere winkelcommunicatie zowel zwarte als witte pieten te zien zijn. Naast de detailhandel is het uiterlijk van piet ook een discussiethema op veel scholen. Op openbare basisscholen in Utrecht wordt het feest vanaf dit jaar gevierd zonder Zwarte Piet. Eerder spraken de de schoolbesturen in Den Haag met elkaar af voortaan te gaan voor een neutrale Piet, eentje zonder discriminerende kenmerken. Ook op openbare scholen in Rotterdam is de klassieke Zwarte Piet niet meer welkom.
ANP