Er wordt onnodig veel onderhoud verricht aan de Groene Draeck, de lemsteraak van prinses Beatrix. Zo wordt het schip ieder jaar geschilderd terwijl dat maar eens in de vijf jaar hoeft. Dat blijkt uit een rapport dat de SP door een specialist in lemsteraken heeft laten opmaken. Het onderhoud van het schip kost 95.000 euro per jaar. SP-Kamerlid Ronald van Raak toonde eind vorige maand al aan dat dat een derde goedkoper kan. Van Raak wil nu dat Defensie stopt met het onderhoud van het schip en dat dit wordt ondergebracht bij een gespecialiseerd bedrijf.
Van Raak tegen ThePostOnline:
“De regering begroot een jaarlijks bedrag van 95.000 euro. Daarop heb ik een offerte aangevraagd bij Sailcharter Friesland, die kwamen uit op 32.500 euro. In reactie op deze offerte blijft premier Rutte echter vasthouden aan het oorspronkelijke bedrag, jaarlijks minimaal 60.880 euro voor standaard onderhoud, de rest voor aanvullend onderhoud. Sailcharter Friesland heeft de reactie van de premier tot in details bekeken, maar komt op basis van de informatie van de regering niet verder dan zo’n 29.000 euro, zelfs nog iets onder hun eigen offerte. Deze specialisten plaatsen ook vraagtekens bij de noodzaak van zoveel aanvullend onderhoud. De Groene Draeck is een prachtig schip, maar ook weer niet zo bijzonder. Een vergelijkbare lemsteraak is volgens experts te koop voor ongeveer 600.000 euro. Dan is bijna een ton onderhoud per jaar exorbitant veel.”
Het onderhoud van de Groene Draeck wordt gedaan door het Marinebedrijf. Volgens Rutte is dit nodig voor beveiliging en reden van privacy. Daarom zou een vergelijking met een gespecialiseerd bedrijf niet mogelijk zijn.
Van Raak:
“Ik vraag mij af waarom een schip dat onbemand is en in een afgesloten ruimte staat problemen zou geven met beveiliging, laat staan met privacy. Volgens mij kan de Groene Draeck prima onderhouden worden door een gespecialiseerd bedrijf.”
De grootste kostenpost van de Groene Draeck is het Lakken rondhouten en schilderen beslagen en Schilderen romp, antifouling en lakwerk. Voor 29.270 euro per jaar wordt het gehele schip inclusief houtwerk als masten en blokken opnieuw geschilderd, ieder jaar maar weer. In het rapport van Sailcharter Friesland staat:
“Dat is absoluut niet nodig, zeker als de aak ieder jaar een half jaar onderdak staat. Een keer in de vijf jaar zou deze post voorkomen, maar kan ook verspreid worden over de jaren, reken jaarlijks 10.000 euro.”
Ook kan de winteropslag van het schip goedkoper. Wederom uit het rapport:
“Hier wordt 40 euro per vierkante meter gerekend, wat redelijk is. Maar waarom moet een aak van 75 vierkante meter in een verwarmde loods van 200 vierkante meter? De volledige loods betalen: 75 vierkante meter maal 40 euro maakt 3.000 euro, in plaats van 8.000 euro. Er wordt toch niet de gehele winterstalling periode aan de aak gewerkt? Er zullen waarschijnlijk ook andere schepen in deze loods worden geplaatst, althans dat is wel gebruikelijk.”
Van Raak stelt de kwestie volgende week aan de orde in het debat met Rutte over de begroting van het Koninklijk Huis.
De Haagse Grabbelton is een rubriek van notities, geruchten, observaties en onbewezen theorieën uit de Nationale Vergaderzaal. Maar u vindt hier ook de kruimels die de kolommen bijna niet haalden en hopelijk ook enkele krenten uit de Haagse Pap.