Leven

Opel Astra über alles

09-10-2015 16:15

De tijd die Wim Sonneveld bezong in het oude tuinpad van zijn vader, was ongeveer ook de tijd dat de Opel Kadett onbetwist nummer één was in Nederland. Zal de nieuwe Opel Astra, opvolger van de Kadett zich ook weer eens mogen verheugen in deze populariteit?

“Je hebt ‘luxe paarden’ en ‘werkpaarden’,” zei mijn moeder altijd. De ‘luxe paarden’ waren de bewoners van de villa’s aan het eind van het dorp. Bij ons in de straat huisden begin jaren zeventig arbeiders: bollenknechten, buschauffeurs, bouwvakkers. Mensen die vooral met hun handen werkten, destijds de grootste bevolkingsgroep in Nederland. Als ze na lang sparen een nieuwe auto konden veroorloven, was dat vaak een Opel Kadett. Een auto zonder poespas. Degelijk, zeker niet lelijk én betaalbaar. Deze Kadett was jarenlang het bestverkochte model in Nederland, hetzelfde gold lange tijd voor zijn opvolger, de Astra.

Über-gevoel

Nu, zo’n vijftig jaar later, komt Opel met de nieuwe Opel Astra. De Astra is in ons land allang niet meer het bestverkochte model, zoals er ook steeds minder mensen met hun handen werken. Toch wil het Duitse concern graag, héél veel nieuwe Astra’s verkopen. Hoe ga je dan de strijd aan met populaire modellen als de Golf, de Peugeot 308 en de Ford Focus? Door een Astra op de markt neer te zetten met heel veel poespas. Opel positioneert de Astra namelijk als een über-auto gedurende de internationale introductie in Bratislava.

Astra2

Tijdens de persconferentie zit dit über-gevoel in de nieuwe Astra volgens Opel ‘überall’. In het vernieuwde design buiten en binnen. In de drie benzine- en de twee dieselmotoren, eveneens alle nieuw. In de goede wegligging en -prestaties. Maar hiermee win je de oorlog niet van de concurrentie, die zo ongeveer hetzelfde claimen. Waar ligt dan de kracht van deze Astra? Voor de zakelijke markt natuurlijk in de bijtelling. De voorgaande Astra viel buiten de boot als het op staatssubsidie aankwam. De Astra valt met de 1.0 Turbo en de 1.6 CDTi dit jaar nog in de lucratieve 20%-klasse. Volgend jaar zal de auto met 21% worden belast. Maar dat is weer geen ramp, want dat geldt ook voor de concurrentie.

Astra5

Prinsesje op de erwt

Hoe onderscheidt deze Astra zich dan nog meer? Door de bestuurder in de watten te leggen. De Duitse ontwerpers hadden blijkbaar als doelgroep het verwende prinsesje op de erwt voor ogen. Verwende prinsesjes rijden rond in de vlaggenschepen van Audi’s, Mercedessen of BMW’s en baden daarin al rijdend in vijfsterren-luxe. Opel maakt met de Astra deze soort luxe nu ook bereikbaar.

Zo herbergt de auto vele intelligente veiligheids- en assistentiesystemen, die de bestuurder moet behoeden tegen klein- en groot wegleed. Ook kunnen apps, contacten, of navigatiesysteem van de eigen smartphone in een handomdraai dankzij het infotainmentsysteem op het middenscherm in de auto worden aangesloten. Wat te denken van massage of ventilatie in de stoelen? Of het zogenaamde Opel OnStar-systeem? Met een druk op de blauwe knop naast de achteruitkijkspiegel stel je jezelf in verbinding met een Nederlandstalige telefonist, die verzoekjes zoals bijvoorbeeld het zoeken van voor een goed hotel of restaurant moeiteloos uitvoert. Deze mobiele privé-butler, ‘Yes Sir, did you ring’, staat de bestuurder 24/7 en 365 dagen per jaar ter beschikking. Groter vraag is wel of zaken als massage of deze soort OnStar-services in de praktijk veel benut gaan worden. Een auto wordt immers vooral gebruikt voor woon/werk-verkeer? Onze calvinistische inborst zegt dat de bestuurder niet veel gebruik zal maken van deze nieuwigheidjes. Maar wie weet, wellicht vergissen we ons in de bourgondische medemens.

Astra4

Sterke troef

Een sterke troef van het OnStar-systeem (eerste jaar gratis, daarna jaarlijks €100 en €120 aan abonnementskosten) is wel, dat het ook werkt als 4G wifi hotspot, waaraan zo’n zeven toestellen kunnen worden gekoppeld. Stel daar bij voor, nóóit meer zeurende kinderen, want die zitten de gehele rit naar oma aan de iPad gekluisterd.

Astra3

Ook opmerkelijk in het lijstje van premium innovaties is de verlichting. Toen we ’s avonds met de Astra het drukke Bratslava verlieten, schakelde de auto automatisch op continu grootlicht, zonder dat andere weggebruikers werden verblind. In elke koplamp schuilen namelijk acht individuele LED-units die aangestuurd worden door een frontcamera. Deze scant de omgeving en stuurt de LED-units zodanig aan, dat medeweggebruikers niet verblind worden. Een sterk staaltje vernuft en zeker weer een voorbeeld hoe Opel premium luxe naar de volumeklasse heeft genivelleerd. Mijn moeder zou dat overigens wel weer anders omschrijven: ‘die Astra, da’s eigenlijk een luxe en een werkpaard tegelijk’.