Gisteravond vertelde onze Minister van Financiën in een interview dat hij niet uitsluit dat de Staat zal ingrijpen als KLM echt in de problemen gaat komen. Het strategische belang van KLM voor Nederland is volgens hem te belangrijk. Wanneer politici zeggen dat ze iets niet uitsluiten, betekent dat helaas vaak dat het gaat gebeuren. Een tip voor minister Dijsselbloem: houd de overheid buiten dit soort fratsen.
Het gaat al een lange tijd slecht met AirFrance-KLM. De kosten zijn te hoog en de winst valt tegen. Dit komt met name door luchtvaartmaatschappijen als Ryanair die de kosten zo laag mogelijk willen houden en daardoor de tickets veel goedkoper kunnen aanbieden. Niet lang geleden gaf de topman van Ryanair aan dat hij de gemiddelde ticketprijs in de toekomst wil halveren. Dit zal nog meer druk leggen op de prijs van de tickets in de branche. Dit is allesbehalve goed nieuws voor Airfrance-KLM.
Dijsselbloem gaf eerder aan, voordat zijn mening veranderde, dat de Staat geen geld gaat steken in de Nederlandse tak van de vliegtuigmaatschappij. Deze reactie was gericht op Hans de Boer, voorzitter van het VNO-NCW. De Boer luidt naar zijn zeggen de noodklok vanuit het bedrijfsleven. Volgens hem zal de economie van Nederland veel lijden als Airfrance/KLM vanwege bezuinigingen veel directe lijnen van het buitenland naar Nederland zal schrappen. Het is schrijnend dat Hans de Boer blijkbaar geen flauw benul heeft van marktwerking. Wanneer een luchtvaartmaatschappij niet meer rendabel is voor Schiphol, dan komt er een ander luchtvaartmaatschappij die wél winstgevend is.
Dit geldt vooral voor Nederland. Ons land is dit jaar weer gestegen op een aantal belangrijke economische ranglijstjes. Nederland is voor bedrijven en toeristen een aantrekkelijk land. De insinuatie van Hans de Boer dat het gat dat AirFrance-KLM zou achterlaten niet opgevuld zal worden door andere vliegtuigmaatschappijen is beschamend voor een voorzitter van de werkgeversorganisatie VNO-NCW.
Het enige argument dat Hans de Boer zou kunnen geven, is dat hij het bestaan van de KLM vanuit het oogpunt van traditie wil garanderen. KLM heeft niet voor niets het predicaat ‘Koninklijk’. Een predicaat dat een bedrijf krijgt als het meer dan 100 jaar bestaat, van onbesproken gedrag is, en (ironisch genoeg) financieel solide is. Veel mensen kennen het gevoel van vroeger: toen men het KLM-logo zag en dacht aan de thuiskomst na het einde van een leuke vakantie. Dit gevoel dient natuurlijk niet een wezenlijk onderdeel te zijn van een politiek besluitproces.
AirFrance-KLM dient het bedrijfsbeleid grondig te herzien. Een grotere focus op goedkopere tickets en innovatie. Daarbij is het aantal werknemers bij het bedrijf groot. Het is verschrikkelijk voor de mensen die bij het bedrijf werken, maar er moet geschrapt worden in het personeelsbestand om AirFrance-KLM concurrerend te maken. Deze maatregelen lijken moeilijk te realiseren bij een bedrijf dat voor 20% eigendom is van de Franse staat die bovendien ook socialistisch is. Het maakt de maatregelen niet minder noodzakelijk.
Als het moment aanbreekt dat het bedrijf failliet gaat, komt het door de onwil om zich aan te passen aan de moderne tijd. Om als overheid 400 miljoen aan belastinggeld uit te geven aan aandelen is een slecht idee. Niet alleen creëer je als overheid daarmee oneerlijke concurrentie met andere luchtvaartmaatschappijen, je financiert en beloont ook een failliet concept. Neem een wijs besluit, Dijsselbloem.