Toyota heeft zichzelf ambitieuze doelstellingen opgelegd. Het bedrijf wil in 2050 geen benzine-auto’s meer verkopen, alleen benzine-hybrides worden niet in de ban gedaan. Dit om emissies sterk terug te dringen.
Over vijfendertig jaar zegt Toyota in samenspraak met overheden, toeleveranciers en ‘stakeholders’ de gemiddelde uitstoot van hun auto’s met negentig procent te hebben teruggedrongen, vergeleken met uitstoot in 2010.
In tegenstelling tot concurrent Nissan, zegt Toyota die reductieslag niet te maken middels accu-aangedreven auto’s, maar door de ontwikkeling en verkoop van brandstofcellen. In deze cellen wordt zuurstof aan waterstof toegevoegd, waardoor energie en verder slechts water vrijkomt. Er zijn geen vervuilende emissies in het spel.
Toyota’s belofte komt op een interessant moment. De Volkswagen Group heeft auto’s uitgerust met manipulerende software, waardoor veel te hoge uitstootwaarden werden gemaskeerd. Wereldwijd rijden miljoenen auto’s van het concern rond die niet aan de regelgeving voldoen. Talloze andere merken zijn inmiddels ook gepakt en blijken zich ook niet aan de regels te houden.