Van Volkswagens Dieselgate is de aandacht inmiddels verschoven naar de gehele autoindustrie. Vooralsnog is Volkswagen de enige autofabrikant die manipulerende software heeft geïnstalleerd, maar er is een hele rits aan automerken bijgekomen waarvan zeker is dat hun wagens niet aan de emissievoorschriften voldoen. De schadeclaims en boetes die de autoindustrie ten deel zullen vallen, zijn een existentiële bedreiging.
Een van de belangrijkste redenen daarvoor is de verwevenheid van automerken. Weinig grote merken staan op zichzelf; bijna alle groten opereren onder de vleugels van een concern dat (deels) eigenaar is. Dat is ook waarom Dieselgate niet alleen een probleem is voor Volkswagen, maar voor de hele Volkswagen Group. Bovendien is oplichting bij merk A een aanwijzing voor dezelfde wantoestanden bij merk B in datzelfde concern. Dat zagen we bij Volkswagen, waar onder meer Audi ook problemen had.
Maar welke automerken horen eigenlijk bij elkaar, wat zijn, kortom de grote autoconcerns van dit moment?
Daimler AG – Moederbedrijf van zowel Mercedes-Benz als Smart en Maybach
Fiat Group – Bezit een hele rij Italiaanse automerken, zoals Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Ferrari en Maserati, tevens moederbedrijf van Chrysler en Jeep.
Ford Motor Company – Naast eigenaar van naamgever Ford, ook moederbedrijf van Mercury en Lincoln.
General Motors – De grote concurrent van Ford, ook uit Detroit. Eigenaar van onder andere Saturn, Chevrolet, GMC, Hummer, Cadillac, Buick, Pontiac, Vauxhall, Holden, Opel.
PSA Peugeot Citroën – Parijs concern waar Peugeot en Citroën onder vallen en dat sterke banden heeft met General Motors.
Renault – Nissan – Strategische partners waar de merken Infiniti, Renault, Dacia, Datsun, Venucia en Lada onder vallen, evenals Renault en Nissan zelf.
Tata – Indiaas conglomeraat met onder andere Jaguar en Landrover in de portefeuille.
Toyota – Grootste autobouwer ter wereld, met merken Toyota, Daihatsu en Lexus.
Volkswagen Group – Grootste autobouwer in Europa. Bezit onder andere Volkswagen, Skoda, Seat, Audi, Bentley, Porsche (dat weer de helft van de VW Group bezit) en Bugatti.