Geheel terecht zijn er mensen die beleggen in clusterbommen en de organen van hun kinderen verhandelen, enkel en alleen om een BMW M te kunnen kopen. De M-series zijn legendarisch en doorgaans hysterisch goed. En nu is er een nieuwe, de BMW M2 – en die is ook nog eens erg mooi. BMW wist de lancering knap geheim te houden en pas deze week lekte het nieuws, een dag voor de presentatie. De M2 belooft weer veel goeds.
Of misschien niet. De M2 is de eerste performance car sinds Dieselgate. Misschien afgezien van de Tesla Model X die begin oktober werd gepresenteerd, maar dat is een elektrieke wagen. Als het grote publiek één ding heeft geleerd van Dieselgate, is het dat fabrieksopgaven van verbruik en vermogen vergelijkbaar zijn met filet américain. Je wilt liever niet weten wat erin zit, want het kan alleen maar tegenvallen.
BMW claimt dat 370 pk de wagen in 4,3 seconden naar de honderd torpederen. Dat van die pk’s geloven we wel, maar die sprint, mwah, eerst voelen dan geloven. Misschien is BMW de enige autofabrikant die zo goed is dat ze de prestaties niet hoeven oppoetsen. Ik ben dan ook graag bereid om de M2 te testen. Met klokje en camera, dan kan iedereen zien dat de M-serie traditiegetrouw beter is dan alle concurrenten.