Volkswagen wapent zich voor de toekomst door een miljard per jaar te korten. Waar dat geld vandaan moet komen is onduidelijk, dus dacht zowat iedereen dat het onwaarschijnlijk verlies lijdende Bugatti er geweest was. Niet zo gek, want iedere Bugatti Veyron die de showroom verliet, kostte VW 5,5 miljoen euro. Zelfs een kettingroker die zijn peuken aansteekt met briefjes van duizend kan niet sneller geld verbranden.
Dus leek het volkomen logisch dat de ontwikkeling van Bugatti’s laatste technologische wonder, de Chiron, zou worden geschrapt. Maar nee, Bugatti laat weten dat de Chiron vordert zoals gepland. Er wordt niet gesneden in ‘s werelds meest inefficiënte autobedrijf. En dat terwijl VW-ceo Matthias Müller zei dat alle projecten die niet absoluut ‘vitaal’ zijn, wegbezuinigd zouden worden. Bugatti is volgens Volkswagen dus van vitaal belang voor het concern. Best iets voor te zeggen: de positieve PR is immens, de Veyron is voor petroseksuelen wat Lady Di voor geestelijk instabiele mensen is.
Het goede nieuws van Bugatti betekent dat we even kunnen watertanden bij de prestaties van een auto die dus toch komen gaat. Volgens goed ingevoerde bronnen zal de Chiron een topsnelheid hebben van 464 kilometer per uur, daar gebracht door ongeveer 1500 pk en evenzoveel Newtonmeters koppel. Dat is meer macht dan die man met die baard uit Lord of the Rings. Helaas is de auto ook duurder dan decennia ouderenzorg; verwacht wordt een prijskaartje van rond de twee miljoen euro.
Beeld en geluid van een Bugatti Gran Tourismo; de Chiron zou hier op lijken.