Kijk, als wij van TPO de informatie van ‘kwaliteitscourant’ NRC Handelsblad, die zegt zich te baseren op marktonderzoeksbureau Gfk DAM, serieus moeten nemen dan is TPO.nl qua bezoekcijfers inmiddels twee keer zo groot (cijfers september 2015) als Geenstijl.
Sterker nog, met 566.000 unieke bezoekers per maand kun je Geenstijl hooguit een flink margeweblogje noemen, een merk dat qua bezoekers niet significant boven de vele gemiddelde kleine hobbysites en tijdschriftensites uitstijgt.
Onzin natuurlijk.
Ondergetekende heeft meerdere malen met eigen ogen de cijfers van Geenstijl’s Google Analytics ingezien en kan iedereen verzekeren dat het maandelijkse unieke bereik van Geenstijl boven de twee miljoen uniek ligt. Ruim boven de twee miljoen uniek.
Geenstijl zelf zal niet wakker liggen van de leugens die doorgaans in een rancuneuze moralistenkrant als NRC worden gepubliceerd, daar zijn ze wel aan gewend, maar het is echt stuitend dat de kwaliteitsjournalisten van NRC niet eens even de moeite nemen wat cijfertjes na te gaan. Ze hadden toch met de salesafdeling van Newsmedia B.V. of TMG kunnen mailen voor een screenshotje van Google Analytics? Of een schriftelijke bevestiging van de cijfers? Of anders even bellen met een mediabureau waar Newsmedia B.V. zaken mee doet? De adverteerders van Geenstijl willen namelijk wél altijd weten hoeveel mensen hun advertenties zien, dus leveren de mediabureaus keurig de bezoekcijfers aan de adverteerder.
Maar nee, NRC neemt klakkeloos de beweringen over van een of ander marktonderzoekbureau. Die hun gegevens hoogstwaarschijnlijk beweren op outdated meetformats als Alexa (reeds outdated in ca. 1874), STIR (zinloos reclamemeetvehikel) of opinie-onderzoeken en steekproeven. Prima natuurlijk als zoiets een bruikbaar gemiddelde oplevert waar de paarse broeken in de marktonderzoekswereld graag mee werken, maar voor de feiten, die NRC toch altijd zegt te publiceren, is het funest.
Nogmaals: als Geenstijl 566.000 uniek zou hebben, dan heeft Nu.nl er slechts 2 miljoen, TPO.nl slechts 80.000 en NRC.nl, pak hem beet 150.000 per maand (met dank aan de wekelijkse column van Youp die de meeste bezoekers trekt). Niet erg waarschijnlijk, is het wel?
Maar natuurlijk wel in de dichtgetikte wereld van papieren kranten. Waar redacteuren werken die, ook anno 2015, nul k0mma nul verstand hebben van internet of snappen wat unieke bezoekers zijn, hoe je dat meet en hoe de verhoudingen op de internetmarkt anno 2015 liggen.
Het is wat dat betreft ironisch dat een papieren courant als NRC, waar men dapper weerstand biedt tegen de realiteit en men onuitputtelijk blijft moraliseren tegen iedereen die wél succes heeft, wél gewoon winst maakt en wél gewoon zegt waar het op staat, in uitgerekend een Geenstijl-bash stuk laat zien waar het werkelijk staat: mijlen- en mijlen- en mijlenverver verwijderd van de realiteit. In de Ivoren Torens is de ontvangst van ‘het internet’ (dat nog eens heel groot gaat worden) nog altijd erg beperkt, kortom.
Nee, laat het brengen van feiten nou maar gewoon over aan Geenstijl en de andere internethelden. Die kunnen dat tenminste, feiten brengen. Zij wél.