Woensdag brengt moederbedrijf Fiat Chrysler, tijdens een Initial Public Offering (IPO), tien procent van de aandelen Ferrari naar de beurs. De grote vraag is welke prijs de stukken zullen opbrengen. De verwachting is ongeveer vijftig dollar per aandeel. Dat zou betekenen dat de Italiaanse maker van supersportwagens een kleine tien miljard dollar waard is.
Fiat Chrysler bezit tot woensdag negentig procent van de aandelen Ferrari, terwijl een kwart van Fiat Chrysler in handen is van de familie Agnelli, nazaten van de legendarische directeur Gianni Agnelli. De resterende tien procent van Ferrari is in handen van Piero Ferrari, zoon van oprichter Enzo. De vraag is wat deze families van plan zijn met het bedrijf. Hun stem is belangrijk, aangezien langetermijn-aandeelhouders na de IPO meer rechten krijgen.
De resterende tachtig procent van de aandelen Ferrari zal uiteindelijk ook op de markt komen. Het is niet ondenkbaar dat aandeelhouders besluiten Ferrari’s beleid van zeldzaamheid te laten varen. Jaarlijks worden maximaal zevenduizend bolides gemaakt, terwijl er vraag is naar meer. Hoewel zeldzaamheid de prijzen opdrijft, is het niet uitgesloten dat aandeelhouders winstgroei zien in het opschroeven van de productie.
Een interessante markt is dan de bandbreedte waar de top van Alfa Romeo (eigendom van Fiat Chrysler) opereert. Als Ferrari is losgemaakt van Fiat Chrysler kan het in die markt zijn eigen weg gaan. Een op grotere schaal geproduceerde ‘Ferrari voor het volk’ is dan geen onmogelijke optie.