Hoewel Honda’s S800 qua prestaties superieur was aan de breder bekende kleine Britse sportwagens van de zestiger jaren, was het ondanks de hoogtoerige gretigheid van de motor niet Japans eerste supercar. Toyota’s 2000GT mocht dit predikaat als eerste dragen voor het land. Ook al doet de tweezits coupé het met een 1988 cc zescilinder lijnmotor uit de weinig Gran Turismo ogende Toyota Crown serie sedans. Deze uiterlijke schijn bedriegt echter. De Crowns zescilinder had toen standaard al een aluminium cilinderkop met enkele bovenliggende nokkenas terwijl de sedans voor het plebs in de rest van de wereld nog in de ijzertijd verbleven onder de motorkap. In dergelijk ijzer werden de kopkleppen bovendien pleistoceens van onderuit aangerammeld met stokjes.
Om van dat wat saaie suffige Corona&Crown imago af te komen ontwikkelde Toyota samen met Yamaha Motor Corporation een eerder Yamaha GT-ontwerp verder uit. De oorspronkelijke lijnen die onder Raymond Loewy tot stand kwamen werden door Toyota’s Jiro Kawano en Satoru Nozaki bewerkt, terwijl Yamaha techneuten van de Crowns Single Overhead Cam (SOHC) cilinderkop een dubbelnokker (DOHC) maakten met hemisferische verbrandingskamers. Voorzien van drie dubbele Mikuni-Solex carburateurs leverde de motor 150 pk bij 6600 tpm.
1967 2000GT (foto’s: conceptcarz)
Ook al maakte de 2000GT zijn debuut al in 1965 op de Tokyo Motor Show, de productie kwam pas in 1967 op gang. Om traag na 351 exemplaren in 1970 te worden beëindigd. Hoewel deze GT best GT oogt, zijn de prestaties niet vreselijk supercar. Zelfs niet voor de sixties. Een Jaguar E-type zou direct van schaamte doorroesten voor de 0-100 tijd van circa tien seconden voor de 2000GT. De paar (9) 2000GTs met een 2.3 liter SOHC motor (140 pk) waren nog een fractie slomer. Met een topsnelheid van 217 km/u maakte een 2000GT evenmin indruk op E.
Zou Q de 2000GT uit Bonds 1967 You Only Live Twice onder handen hebben genomen, was deze wellicht niet ‘te klein’ zijn geweest voor 007 om zelf mee te rijden. Ook al ging het dak eraf om Bond-passend te worden, James liet Akiko Wakabayashi het gas op de zuigers zetten. Nu geeft een andere James het stuur ook wel eens uit handen als het snel moet, maar 007?
Een van de twee You Only Live Twice open 2000GTs (foto: wiki, upload van Gnsin)
Jay’s Garage
Gooding&Company’s 1967 2000GT
Titelfoto: ‘TOYOTA 2000GT in the museum of Toyota of Aichi Prefecture in Japan’. Foto: wiki, upload van Gnsin.