Volkswagen is een steenrijk bedrijf, met een exorbitant uitgavenpatroon. Maar zelfs de tientallen miljarden die het bedrijf effectief tot zijn beschikking heeft, zullen misschien niet toereikend zijn om de klappen van Dieselgate op te vangen.
Het vreemde is dat Volkswagen steeds heeft aangegeven zo’n €6,5 miljard te reserveren om de kosten van Dieselgate te dekken. Dat bedrag doet wat pover aan, ook nu VW er tweehonderd miljoen aan heeft toegevoegd. Want was is nu 6,7 miljard in een affaire als deze? De meeste analisten zijn het er over eens dat de schade veel hoger zal zijn. Er worden bedragen tussen de 14,5 miljard en een kleine tachtig miljard euro genoemd. Dat laatste bedrag is vijfentwintig miljard meer dan Volkswagens huidige marktkapitalisatie.
Maar Volkswagen zit goed in de slappe was. Dat blijkt ook uit het uitgavenpatroon: in 2013 gaf het bedrijf meer uit aan Research & Development dan alle andere bedrijven, in elke sector. Volgens Bloomberg had Volkswagen eind juli van dit jaar rond de dertig miljard euro aan cash of beleggingen die zeer snel in geld kunnen worden omgezet. Dat is een oorlogskas om het in ieder geval een tijdje mee te kunnen uitzingen.
Beeld: Kim Traynor