Het roer gaat om bij Volkswagen. Het bedrijf moet kwaliteit centraal gaan stellen, in plaats van de blinde ambitie om ‘s werelds grootste autofabrikant te zijn. Dat vindt topman Matthias Müller, die onlangs het stokje overnam van de wegens fraude met uitstootgegevens opgestapte Martin Winterkorn.
,,Het gaat er niet om 100.000 auto’s meer of minder te verkopen dan een grote concurrent”, zei Müller woensdag. ,,Het gaat veel meer om kwalitatieve groei.” De komende maanden werkt de Duitse onderneming een nieuwe strategie uit waarin dat meer tot uitdrukking komt.
De opmerkingen van Müller zijn een impliciete aanval op inmiddelds vertrokken oude garde bij Volkswagen. Voormalig topman Martin Winterkorn had, net als de voormalige directeur van de Raad van Toezicht en ex-ceo Ferdinand Piëch, weinig anders voor ogen dan Volkswagen Group de grootste autofabrikant in de wereld te maken. Vooral Piëch vond het niets minder van VW’s lotsbestemming om de grootste te zijn.
ANP/TPO