De auto-industrie snapt de noodzaak van nieuwe testen die de uitstoot van auto’s in praktijk meten in plaats van in een laboratorium. Branchevereniging ACEA stelde vrijdag altijd al voorstander te zijn geweest van meer realistische testen.
In september 2017 wordt de Real Driving Emissions-test ingevoerd die de werkelijke uitstoot moet meten, in plaats van laboratoriumuitslagen. Voor automakers zal het volgens ACEA ,,uiterst moeilijk” worden om in korte tijd aan de nieuwe standaard te voldoen. Ook voelen automakers de pijn in de portemonnee omdat volgens de branchevereniging een aanzienlijk aantal dieselmodellen eerder dan gepland uit productie zal worden genomen.
Naast economische gevolgen zal het voor automakers, door het wegvallen van de diesels, ook moeilijker worden om aan de eigen doelstellingen voor de vermindering van uitstoot in de periode tot en met 2021 te voldoen. Dieselmotoren stoten over het algemeen namelijk minder CO2 uit dan benzinemotoren.
Dit alles is een pijnlijke poging van de autoindustrie om zijn lobbywerk voor hogere emissienormen te maskeren. Wat jammerlijk faalt. Nooit in een vlek wrijven.
ANP/TPO