Volkswagen roept wereldwijd miljoenen auto’s terug. Maar de Duitsers zijn niet de enigen. Alleen al afgelopen week werd bekend dat Porsche, GM, Bentley en Honda hetzelfde gaan doen. Waarom al die terugroepacties?
Uit betrouwbare bron begrepen wij dat een automerk als zodanig weinig baat heeft bij dergelijke acties, want het schaadt mogelijkerwijs de reputatie en het geeft sowieso ongemak voor de klant. Maar grootschalige terugroepacties worden door dealers niet zelden als douceurtje beschouwd.
Het is niet zo dat het verhelpen van een mankement in wording zo lucratief is – daar krijgen de dealers een vast bedrag voor – maar toch zijn al die terugkerende wagens een blessing in disguise.
Want autoverkopers krijgen hordes (potentiële) klanten over de vloer. Mensen die normaliter geen tijd hebben om de showroom te bezoeken, moeten nu toch de dealer even aandoen. En ach, de wagen die even nagezien wordt, tja, die is ook alweer wat jaartjes oud en misschien is meneer/mevrouw toe aan een nieuwe wagen. De verkoper heeft de gelegenheid de nieuwste modellen onder de aandacht van vele terugkerende klanten te brengen, dat is een buitenkans.
Zo bezien zou het ons niet verbazen als de Volkswagen-verkopen lekker op peil blijven; de Dieselgate-terugroepactie brengt namelijk massa’s klanten naar de showrooms. En daar wordt ook VW niet per se armer van.