Leven

Mans’ Rotding: Trabant

21-11-2015 16:00

TrabantP50
 

Mmm..vandaag een moetje. Met toch ruim drie miljoen geproduceerde exemplaren van deze tweetakt Quasimodo in duroplast zul je er eens aandacht aan moeten besteden. En daar het spreekwoord luidt: ‘Stel niet uit tot morgen wat u vandaag kunt doen’, vandaag het is. Dan kunnen we het achter ons laten, en goedgemutst oprukken richting feestdagen. Over goedgemutst gesproken. Raadpleeg eerst wat krachtig vloeibaar moreel voor u zich door deze narigheid uit Oost-Duitsland wurmt.

P50 prototrab (foto: wiki commons, oprisping van Matěj Baťha)

P50trab

Trabant 601 (foto: wiki commons, oprisping van ignis)
Trabant601

 

Dit onheil was immers een product van die Duitse arbeidersheilstaat. Voortbordurend op een vooroorlogs DKW ontwerp dat bij Automobilwerk Zwickau (AWZ) tot de P70 leidde, werd het verder ontwikkelde P50 mormel in 1957 als Trabant -Duits voor ‘maatje’ en ‘satelliet’- ter wereld gebracht door het bedrijf Sachsenring. Een fusie van de oude Audi en Horch fabrieken.

De hork deed het met een luchtgekoelde tweecilinder tweetakt motor die de voorwielen van alle P50/600/601 uitvoeringen tot in 1989 aandreef. De vervuilende uitstoot ervan maakte de Trabant de enige auto waar de garagedeuren voor open konden blijven bij een poging tot zelfmoord. Na 1989 kreeg het kreng een 1.1 liter VW Polo viertakt motor. Van deze meer zindelijke trol vervuilden er tot zijn dood in 1991 nog eens negentigduizend exemplaren het uitzicht. Pff..zo, klaar.

Flets fleurige P50 Trabant (foto: wiki commons, oprisping van Matěj Baťha)
P50Trabantflets

Flets fleurige 600 Combi (foto: wiki commons, oprisping van Burts)
Trabant600Kombi

 

Mocht u een perverseling zijn (ja, zo laag zinken sommigen) en opgewonden geraakt, op naar trabi-safari voor het orgasme. Mechanische masochisten kunnen thuis ‘pijn is fijn’ doen bij trabantclub.nl. Voor deze zonderlingen onderstaand nog wat techno-fecaliën.

Trabant 601 (1967-1989)
Constructie: pisbak-ijzeren fundering met duroplast afwerking. Gewicht: 750 kilo. Reutel: luchtgekoelde 595 cc tweecilinder tweetakt. ‘Vermogen’: 26 pk. Frommelbak: 4 roerselen. Maximale ellende: 112 km/u. Ellendeversnelling 0-100: 29 seconden.

 

Quasimodo productie
https://youtu.be/dpVu1gSC3HM

Diep afdalen in de krochten

 

Titelfoto: P50 Trabant (foto: wiki commons, oprisping van Burts)