De website werk.nl wordt door honderdduizenden werkzoekenden gebruikt voor het aanvragen van uitkeringen en is een verplichte weg om bijvoorbeeld sollicitaties te melden. Toch kampt de site, waar al deze mensen toe veroordeeld zijn, nog steeds met structurele problemen. De site blijft door de opzet kwetsbaar voor fouten bij reparaties of verbeteringen, dat meldt het NRC vandaag.
Doordat er relatief veel tijd wordt besteed aan het in de lucht houden van de site kon men er voor zorgen dat er zich geen grote storingen meer voordoen. In 2013 was dat nog wel het geval, mensen kregen foutmeldingen, werden aan ongeschikte banen gekoppeld of konden überhaupt niet inloggen. Het FNV stelde destijds al vragen over het platform.
Door de extra aandacht voor het in de lucht houden van het platform is er nu geen tijd voor structurele verbeteringen aan het platform. Het UWV onderkent dat er problemen zijn, maar laat weten dat de situatie nu stabiel is, “van waaruit we verdere verbeteringen inzetten”.
De voortdurende problemen zijn niet onverwacht. In augustus 2013 voorspelde minister Asscher al dat de problemen nog wel zouden voortduren “tot 2015”. Hij schetste de situatie als een “verbouwing met de winkel open”, hetgeen nu inderdaad blijkt uit deze nieuwe bevindingen.
Tientallen miljoenen euro’s worden aan de site gespendeerd, zodat deze in de lucht blijft, maar een echte oplossing lijkt nog ver weg. Een bedrijf dat voor de crash in 2013 waarschuwde werd destijds genegeerd.
Naast de technische problemen kampte werk.nl ook met fraude. Poolse fraudeurs zouden via een nepbedrijf sollicitanten via de site werven, om zo kopieën van identiteitsbewijzen af te troggelen. Daar konden zij dan vervolgens mee frauderen. “En dat is niet de eerste keer”, zo merkte de FraudeHelpdesk in 2014 op.