Nooit eerder vielen er zo weinig verkeersdoden onder jonge bestuurders als nu. Maar toch komt een Amerikaanse verzekeraar in samenwerking met een beweging voor gestreepte-truiendragers, de Students Against Destructive Decisions (LOLOLOL) met *opzienbarende* conclusies. Jonge bestuurders zouden verschrikkelijk gevaarlijk handelen.
Een van de bevindingen die zelfs in de Bible Belt geen stof zou doen opwaaien, is dat jongeren gevaarlijk rijden omdat ze de snelheidslimiet overtreden. Bijna de helft geeft aan dat ze in het eerste jaar op de weg weleens te hard rijden. OMG, die gaan dus allemaal dood! Not.
Snelheidslimieten gaan allang niet meer over veiligheid. Niemand zegt dat je met tachtig door een woonwijk kunt rijden, maar honderddertig op een snelweg is een lachertje. Moderne auto’s zijn lichtjaren verwijderd van de rijdende doodskisten waarop de huidige snelheidslimieten zijn gebaseerd. Die gaan namelijk vooral over remweg.
Daarom leerde u of leren uw kinderen allerlei enorm achterhaalde statistiekjes over hoe lang de remweg van een auto is. Neemt u van mij aan: moderne auto’s stoppen met gemak binnen vijftig meter voor de remweg van honderd tot nul. Echt goede doen het in minder dan dertig. Maar ja, dat is allemaal niet fatalistisch genoeg voor de veiligheidsfetisjisten van rijkswaterstaat. Die denken nog altijd dat je tegen de honderd meter nodig hebt om dan tot stilstand te komen – en dat is zonder reactietijd mee te rekenen.
Jongeren overtreden de snelheidslimiet geregeld. Big deal. Ze reageren ook sneller dan ouderen. En reactiesnelheid bepaalt veel. Niets aan het handje dus. De verzekeraar zoekt gewoon een excuus om de premies voor jongeren te verhogen en de studentenvereniging moet misschien de ballen kweken om de safe space te verlaten.