De Nationale Politie kampt met een gigantisch tekort. Om de huidige computersystemen draaiende te houden, is er nog 128 miljoen euro nodig, dat bevestigen bonden en de politietop vandaag tegenover De Telegraaf. De zorgen om de systemen bouwden zich steeds verder op na de ingebruikname van een nieuw systeem na de invoering van de Nationale Politie. Dat kostte al 70 miljoen, in plaats van de begrootte 46 miljoen.
De nieuwe systemen kregen van lokale korpsen allerlei eigen aanpassingen en werden later afgeschaft en deels opnieuw vervangen. De politiebonden luiden de noodklok, omdat al het geld weglekt naar het überhaupt draaiende houden van de ICT, “Terwijl de nadruk zou moeten liggen op innovatie”.
Het is dezelfde soort klacht die gehoord wordt over UWV site werk.nl: tientallen miljoenen euro’s worden aan die site gespendeerd, zodat deze in de lucht blijft. Een echte structurele oplossing lijkt daar echter nog steeds ver weg.
In 2011 publiceerde de Rekenkamer een rapport over de systemen bij de politie. Uit het onderzoek bleek dat de politie, zoals de Rekenkamer het zelf formuleerde “de afgelopen tien jaar weinig vooruitgang heeft geboekt bij het structureel oplossen van de knelpunten in de ICT”. De korpsbeheerders (de burgemeesters van grote steden) konden hun verantwoordelijkheid voor het beheer van de ICT nauwelijks dragen.
De Rekenkamer constateerde over de aanpak van de verbeteringen dat er blijkbaar weinig geleerd was: “Evenals in 2003 constateren we dat het inzicht in de ICT-kosten bij de politie beperkt is”. Ook in 2011, inmiddels ruim 4 jaar geleden, waarschuwde de kamer dat er door de hoge operationele kosten er weinig ruimte zou zijn voor vernieuwing. De huidige problemen schetsen exact die situatie waarin al het budget opgaat aan het draaiende houden van de computers.
De Rekenkamer stelde destijds verder al dat het echt aanpakken van de problemen complex is, en er bij de herstructurering gekeken moet worden hoe de administratieve lasten omlaag kunnen en de agent zelf beter centraal gesteld kan worden.