De bestuurstop van Volkswagen is momenteel in Qatar om daar te praten met vertegenwoordigers van de grote VW-aandeelhouder Qatar Investment Authority. Dit staatsfonds is het op twee na grootste in Volkswagen AG, met 17 procent van de aandelen. Het hardnekkige gerucht gaat dat het fonds af wil van de grote invloed van de vakbonden binnen Volkswagen. Ook wil het de invloed van de ondernemingsraden inperken. Dit alles om Volkswagen wendbaarder te maken en beter te kunnen reageren op de nasleep van Diesel- en emissiegate.
Als dit klopt, is dat erg slecht nieuws voor Volkswagen. In de eerste plaats is een opstandige aandeelhouder funest voor wendbaarheid, tenzij precies gedaan wordt wat de aandeelhouder zegt. En dat gaat niet gebeuren, want Volkswagen kan zich, in de tweede plaats, niet nog een PR-ramp veroorloven. De autofabrikant heeft een streepje voor bij Duitsers, maar dat zal niet langer het geval zijn als het zich – zoals het uitgelegd zal worden – tegen zijn eigen werknemers keert.
Grappig genoeg eist het staatsfonds, dat bijna volledig is gevuld met baten uit fossiele brandstoffen, ook dat Volkswagen zich afwendt van diesel. Het merk zou zijn strategie scherp moeten draaien en in de VS volledig op de elektrische tour moeten om marktaandeel te behouden, aldus Qatar.