Een ludiek bedoelde campagne over foutgeparkeerde fietsen in de binnenstad van Amsterdam is woensdag na enkele uren snel van Facebook verwijderd nadat bleek dat niet iedereen de duim omhoog deed.
Met de actie op Facebook wilde Stadsdeel Centrum aandacht vragen voor “bizar geparkeerde fietsen”.
De gemeente riep Amsterdammers op deze situaties te fotograferen en te delen op het sociale medium. Deelnemers maakten daarmee kans op een hippe fiets.
Een woordvoerster van het stadsdeel erkent dat de Facebookactie is gestopt nadat mensen negatieve reacties achterlieten over onder meer het tekort aan fietsenrekken. “De actie was ludiek bedoeld, maar door de negatieve toon in de reacties schoot die zijn doel voorbij. Daarom hebben we besloten de actie te stoppen”, legt de woordvoerster van de gemeente uit.
De actie was een nieuw onderdeel van de gemeentelijke campagne Parkeer je fiets oké. “Daarmee willen we fietsers bewust maken (‘awareness’, red.) hoe ze fietsen in de stad parkeren.”
Anp