De Zweedse meubelgigant Ikea heeft in het afgelopen boekjaar, dat liep tot en met augustus, ook in Nederland goede zaken gedaan. Mede dankzij de opening van een nieuw filiaal in Zwolle en een forse uitbreiding van de vestiging in Utrecht, steeg de omzet tot boven de 1 miljard euro.
De omzetontwikkeling in Nederland hield gelijke tred met de wereldwijde groei. Ikea meldde in september al dat het de mondiale verkopen met 11 procent heeft weten op te voeren tot 31,9 miljard euro. Donderdag werd bekend dat het bedrijf onder de streep 3,5 miljard euro heeft overgehouden, tegen 3,3 miljard euro in het voorgaande boekjaar.
Duitsland was een belangrijke aanjager van de omzetgroei. Niet eerder namen de verkopen in de grootste economie van de eurozone zo sterk toe als afgelopen jaar. Ook de Zuid-Europese landen klimmen steeds verder uit het economische dal. Europa is goed voor circa twee derde van de totale omzet van Ikea.
Ook online maakte Ikea een sterke groei door. De website werd afgelopen jaar 1,9 miljard keer bezocht. Dat is ruim een vijfde meer dan een jaar eerder. De onlineverkopen bereikten de mijlpaal van 1 miljard euro. Ikea biedt zijn producten via internet aan in 13 van de in totaal 28 landen waar het bedrijf actief is.
,,We kijken terug op een zeer goed jaar”, zei Ikea-topman Peter Agnefjäll. ,,Hierdoor zijn we in staat geweest aanzienlijk te blijven investeren in duurzaamheid, een beter productaanbod en meer winkelmogelijkheden.”
Over de schade aan creativiteit, stijlgevoel of überhaupt besef van een interieurtraditie die niets te maken heeft met geestdodend minimalisme, wilde Ikea geen uitspraken doen.
ANP/TPO