Nederlandse jongeren komen te makkelijk in aanraking met verkooppunten van sigaretten en andere tabaksproducten. Dat stelt KWF Kankerbestrijding aan de hand van cijfers van de Kamer van Koophandel.
“Jongeren worden gemiddeld drie keer vaker geconfronteerd met de verkooppunten van tabaksproducten dan van gewoon bruin brood. Blootstelling aan tabaksproducten vergroot de kans dat jongeren beginnen met roken of blijven roken. We kunnen in Nederland op bijna 9400 structurele plaatsen een gewoon bruin brood kopen (supermarkten en bakkerijen) en op minimaal 30.000 verkooppunten tabak. KWF wil mensen meer bewust maken dat we in Nederland nog heel normaal omgaan met sigaretten, terwijl we het hebben over een product dat meer dan de helft van de rokers doodt”, aldus het KWF.
De tabaksindustrie zou jaarlijks 37.000 jongeren overhalen om te gaan roken.
KWF start daarom donderdag de campagne ‘Eigenlijk best gek hè?’ met cabaretier Roué Verveer in de hoofdrol.
Anp