Sommige mensen denken dat autorijden heel moeilijk en gevaarlijk is. Die mensen zijn bovengemiddeld vaak in het bezit van een pakje Rennies om hun hypochondrie te stillen. En/of ze werken bij één of ander verkeersveiligheidsinstituut waar de bladzijden met statistiek over dodelijke auto-ongevallen opvallend vaak aan elkaar plakken. Dat gezegd hebbende, er is wel een aantal grappige misverstanden en bruikbare feiten over rondrijden met koud weer.
Hoewel deze december warmer is dan Greenpeace ooit durfde te dromen, wil dat niet zeggen dat we niet alsnog een vriesbonanza kunnen krijgen. Minus 22 graden is in Nederland niet heel waarschijnlijk, maar wellicht wel op uw vakantiebestemming. Als u een diesel heeft, is dat het moment waarop de brandstof ineens besluit dat het leuk is om aan kristalvorming te doen. Dat kan de leidingen verstoppen. Tip: probeer de wagen in een garage te parkeren. Alternatieven zijn er niet echt, diesels staan gewoon stil bij deze temperaturen.
Voor de zuiplappen bij wie de scheikundige basiskennis al door de alcohol is weggevreten: alcohol verdampt bij iets meer dan 78 graden Celsius. Nog een feitje: Glühwein wordt niet zo sterk verhit. Dus ja, je wordt wel dronken van Glühwein hakken. En nee, dan is rijden geen goed idee. Tip: niet doen dus.
Een gemiddelde lood-accu levert bij een temperatuur van min tien nog maar de helft van de spanning die hij in de zomer genereert. Bij het starten van de auto (wat de elektrische startmotor doet) moet die verzwakte accu kortstondig alles geven wat-ie heeft. Tip: het schijnt dus raadzaam te zijn om Radio 4 niet direct aan te zetten als u de auto instapt. Bonus is dat u dan ook geen excuus heeft om naar Radio 1 te luisteren.
Dit is natuurlijk dweilen met de kraan open. Gemiddeld hebben winterbanden een iets lagere rolweerstand dan zomerbanden, wat betekent dat het brandstofverbruik een tikje daalt. Maar daarmee natuurlijk ook de emissies. Dus qua global warming schiet dit niet op. Tip: wel gewoon winterbanden kopen, maar alleen als u zich ook bijpassende velgen kunt permitteren. Wieldoppen zijn geen gezicht.
Motoren sluiten het hardst als ze koel zijn. De smeerolieën hebben, als ze koud zijn, een hogere viscositeit waardoor ze hun werk minder goed kunnen doen. De verwarming aanzetten, onttrekt hitte aan de motor, waardoor het langer duurt voordat de wagen op temperatuur komt. Tip: het eerste kwartier in de kou zitten. Dus vink dat hokje aan en neem de optie stuurverwarming. Die is elektrisch en onttrekt geen hitte aan de motor, maar maakt de afwezigheid van verwarming draaglijk.