Dat was lachen dit najaar. In de aanloop naar de begrotingsbehandeling van het Koninklijk Huis richtte SP-Kamerlid Ronald van Raak zijn pijlen op de Groene Draeck, de lemsteraak van prinses Beatrix. Offertes vlogen over en weer en uiteindelijk moest minister-president Mark Rutte door de knieën: de kosten worden opnieuw onder de loep genomen. Enter D66-leider Alexander Pechtold die op de eerste dag van het Kerstreces schriftelijke vragen aan Rutte stelt over…de Gouden Koets!
Afgelopen zomer maakte de Rijksvoorlichtingsdienst bekend dat het koninklijk vervoersmiddel een grote beurt krijgt die drie tot vier jaar gaat duren. Illuster zinnetje in het persbericht: “De kosten voor de restauratie van de Gouden Koets vallen binnen de reguliere begroting van de Dienst van het Koninklijk Huis.” Wie vervolgens die begroting ter hand neemt ziet dat er nergens wordt gesproken over de Gouden Koets.
Tijdens het debat over de begroting van de Koning afgelopen oktober had Pechtold een stevige aanvaring met Rutte. De D66’er wilde nog wat weten over de mogelijke aanschaf van een speedboot voor de beveiliging om de Koninklijke Speedboot bij te kunnen houden in de Griekse wateren. Rutte wilde daar vanwege de veiligheid niets over zeggen. Hij noemde de verontwaardiging van Pechtold daarover ‘beneden peil’ en zei dat de D66-leider de koning niet belachelijk moet maken. Pechtold antwoordde dat het zijn grondwettelijke plicht is de uitgaven van de regering te controleren.
En dat geldt dus ook tijdens het Kerstreces:
Vragen van het lid Pechtold (D66) aan de minister-president over de onderhoudskosten van de Gouden Koets (ingezonden 18 december 2015)
1. Hoe hoog zijn de kosten, in totaal en per jaar, van het groot onderhoud van de Gouden Koets?
2. Welk onderhoud wordt precies aan de Gouden Koets gepleegd? Kunt u met de beantwoording de onderhoudslijst en, indien beschikbaar, het onderzoek ten grondslag liggende aan de beslissing tot onderhoud, meesturen? Zo nee, waarom niet?
3. Wat is, gezien het meerjarige karakter, het tijdpad van het onderhoud? Wat gebeurt wanneer?
4. Waarom is niet gekozen voor een sneller onderhoudstraject, zodat de koets weer eerder in gebruik genomen kan worden?
5. Welk onderhoud aan de Gouden Koets is tegen welke kosten gepleegd sinds de troonsbestijging van Prinses Beatrix?
6. Wat moet precies verstaan worden onder ‘de eerste keer dat dit type groot onderhoud’ plaatsvindt aan de Gouden Koets, zoals u stelde bij de behandeling van de begroting van de Koning voor het jaar 2016? Welke andere typen groot onderhoud zijn denkbaar en hebben wel plaatsgevonden?
Wordt vervolgd.
De Haagse Grabbelton is een rubriek van notities, geruchten, observaties en onbewezen theorieën uit de Nationale Vergaderzaal. Maar u vindt hier ook de kruimels die de kolommen bijna niet haalden en hopelijk ook enkele krenten uit de Haagse Pap.